SP Boxtel op de bres voor Openbaar Vervoer

27 januari 2006

SP Boxtel op de bres voor Openbaar Vervoer

Aanstaande maandagochtend 30 januari 2006 voeren de Boxtelse SP-raadsleden Eric van den Broek en Willem van Meurs, samen met andere SP-vrijwilligers bij het station in Boxtel actie voor beter openbaar vervoer. De Boxtelse SP-afdeling roept treinreizigers op lid te worden van de nieuwe Nederlandse vereniging voor Reizigers. Van 6.45 uur tot 8.15 uur deelt de SP aan reizigers folders en lidmaatschapskaarten uit.

Onder het motto ‘Reizigers, help het OV vooruit’, probeert Reizigers in de komende maanden zoveel mogelijk leden aan zich te binden. De reizigersvereniging is een landelijk initiatief van de SP in samenwerking met FNV Bondgenoten.

Logo NVReizigers

SP-raadslid Eric van den Broek over de actie: ‘Door de marktwerking is het openbaar vervoer in een neerwaartse spiraal terecht gekomen. Buslijnen zijn opgeheven, in veel gebieden is het openbaar vervoer volstrekt onvoldoende, kaartjes zijn duurder, stations zijn er niet veiliger op geworden en de reiziger lijkt steeds minder centraal te staan.’

De nieuwe vereniging voor reizigers gaat zich inzetten voor een beter openbaar vervoer. Een aantal actiepunten van de vereniging: een schoner en veiliger openbaar vervoer, er moeten buslijnen bij, niet eraf en goed openbaar vervoer moet betaalbaar worden. Jongeren en ouderen moeten gratis reizen. Dan worden bussen en treinen ook buiten de spits optimaal benut en zijn veel mensen geholpen.

‘De SP ijvert zowel landelijk als in Boxtel al jarenlang voor beter openbaar vervoer’, zegt Eric van den Broek. ‘Zo organiseerden we in Boxtel een kleine anderhalf jaar geleden vanuit de provinciale statenfractie een enquête over het busvervoer en stelden we in de gemeenteraad de privatisering van de BBA aan de kaak.’

Lid worden van de nieuwe reizigersvereniging kan ook via de website www.nvreizigers.nl. Een lidmaatschap kost € 7,50 per jaar.

www.nvreizigers.nl