Verkiezingsprogramma: Een beter Nederland begint in Boxtel

18 januari 2006

Verkiezingsprogramma: Een beter Nederland begint in Boxtel

De SP-raadsfractie wil zich in de komende raadsperiode vooral inzetten voor een sociale inhaalslag, voortzetting van het progressieve en duurzame natuur- en milieubeleid en de totstandkoming van een eerlijk en daadkrachtig bestuur. Dat zijn de hoofddoelstellingen van het verkiezingsprogramma 2006-2010 dat als titel heeft ‘Een beter Nederland begint in Boxtel’.

Op sociaal gebied wil de partij extra maatregelen om de groeiende armoede van huishoudens met kinderen en 65-plussers terug te dringen, alsmede een preventieve aanpak van de schuldenproblematiek. Een goede zorg voor kwetsbare groepen als ouderen, gehandicapten en chronisch zieken dient ook na invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning gegarandeerd te worden. Tweedeling en sociale uitsluiting dienen voorkomen te worden. Iedereen moet in de gelegenheid gesteld worden om op een volwaardige manier deel te nemen aan de samenleving. In dat kader dient ook analfabetisme, leerlingenuitval en huiselijk geweld aangepakt te worden. Maar ook de leefbaarheid van wijken, het vrijwilligerswerk, de mantelzorg en het verenigingsleven moeten meer aandacht krijgen. Met betrekking tot integratie is de SP er voorstander van om van de zwarte Walpoortschool een gemengde school te maken. Een inhaalslag moet Boxtel ook maken door snelle realisering van een jongerencentrum. Het is een schande dat 11 jaar na sloop van Paradox opeenvolgende colleges er niet in geslaagd zijn om deze belangrijke voorziening te realiseren. Ook wil de SP dat er in de komende periode meer sociale huur- en koopwoningen voor mensen met een smalle beurs gerealiseerd worden.

Boxtel loopt voorop op het gebied van natuur- en milieubeleid. Dat moet vooral zo blijven. Een duurzame natuur en milieu zijn uitermate belangrijk voor de leefbaarheid van de huidige en toekomstige generaties. Daar moeten we niet op beknibbelen, zoals enkel partijen willen, maar juist uitvoeren en verder uitbouwen. De SP wil dus voortzetting van het huidige progressieve natuur- en milieubeleid.

De SP wil in de komende bestuursperiode de bestuurscultuur veranderen. Eerlijk, duidelijk en daadkrachtig besturen is ons motto. Geen misleiding meer van raad en bevolking zoals bij de 30 km zone Liempde en het zwembad, maar eerlijk zeggen wat er aan de hand is. Het gemeentebestuur moet arrogantie vermijden en beter luisteren naar en communiceren met bewoners. Door het bestuurlijk geblunder, het gebrek aan daadkracht, het sneuvelen van veel plannen en de vertraging van grote projecten, zoals de grootschalige infrastructuur en het jongerencentrum, is het vertrouwen van de bevolking in de politiek flink gedaald. De burgers hebben behoefte aan haalbare plannen, niet aan luchtfietserij. Met het gekozen tracé van de noordelijke ontsluitingsweg (dat volstrekt onhaalbaar is) zijn het college en de raad willens en wetens op weg naar een nieuwe blunder. Door een verandering van de bestuurscultuur moet het vertrouwen in de politiek terugkomen.

verkiezingsprogramma 2006-2010