Meldlijn Inkomen 2006: Meer of minder?

1 februari 2006

Meldlijn Inkomen 2006: Meer of minder?

Na het zuur komt het zoet, was de boodschap van het kabinet. In 2006 zou nagenoeg iedereen te maken krijgen met een koopkrachtverbetering. Bij de meldlijn van de SP over het inkomen in 2006 komen echter heel andere geluiden binnen. Veel mensen hebben ons massaal laten weten er in inkomen juist op achteruit te zijn gegaan. Een achteruitgang van tientjes tot soms tweehonderd euro per maand.

De hogere ziektekostenpremie is één van de grote boosdoeners. Ook de lage zorgtoeslag of het ontbreken van de zorgtoeslag en het wegvallen van de tegemoetkoming van de werkgever maken dat het inkomen er per saldo op achteruit gaat.

Deze gevolgen komen niet allen bij een enkele groep terecht, maar bij zeer veel mensen in totaal verschillende situaties. Van gepensioneerden, uitkeringsgerechtigden en ambtenaren tot gezinnen met kinderen boven de 18 jaar, arbeidsongeschikten en kleine zelfstandigen. Deze forse inkomensachteruitgang wordt onvoldoende gecompenseerd door het wegvallen van de OZB-belasting en de voorlopige teruggave van ziektekosten.

Is uw koopkracht er op vooruitgegaan? Laat het ons weten!

Inkomensachteruitgang?