Openingsspeech Campagne: Een beter Nederland begint in Boxtel!

13 februari 2006

Openingsspeech Campagne: Een beter Nederland begint in Boxtel!

Wij gaan de campagne in onder het motto: ‘Een beter Nederland begint in Boxtel’. En dat zaken in Nederland en Boxtel beter kunnen is een ding dat zeker is.

De opeenvolgende kabinetten Balkenende hebben de afgelopen jaren ontzettend bezuinigd op sociaal gebied. Allerlei asociale maatregelen hebben ertoe geleid dat de armoede in Nederland ontzettend is toegenomen. Denk maar eens aan het aantal huishoudens met problematische schulden, waar we ook in Boxtel mee te maken hebben en waar we ook een flinke toename hebben kunnen zien.

foto lijsttrekker Eric van den Broek Lijsttrekker: Eric van den Broek

Het SP-verkiezingsprogramma pleit dan ook op de eerste plaats voor een ruimhartig armoede beleid. Redden wat er te redden valt op sociaal gebied. Er gebeurd al het een en ander in Boxtel, maar het kan en moet beter. Ideeën die wij daarover hebben:

• Extra maatregelen voor gezinnen met kinderen,
  • Ruimhartige uitvoering van de Wet Werk en Bijstand,
  • Structurele aandacht schuldhulpverlening,
  • Niet gebruik tegen gaan door in het kader van Wegwijs op pad meer huisbezoeken af te leggen,
  • Organiseren van sociale vakanties, en
  • Uitbreiding van het welzijnsfonds.

Speciale aandacht moet er zoals gezegd zijn voor gezinnen met kinderen, allochtonen (waar de armoede 3 keer zo hoog is als bij autochtonen) en 65+-ers.

Belangrijk wordt in de komende periode ook de invoering van de WMO (Wet op de Maatschappelijke Ondersteuning of ook wel Wet op de Maatschappelijke Ontwrichting genoemd). Boxtel moet er voor zorgen dat goede, professionele zorg wordt gegarandeerd, met name richting kwetsbare groepen als ouderen, chronisch zieken en gehandicapten.

Verder pleiten wij voor voortzetting van het duurzaam natuur en milieubeleid
Boxtel loopt op dit gebied voorop en moet dat ook vooral blijven doen. Wij denken dat een versterkte ecologie ook de Boxtelse economie vooruit kan helpen, bijvoorbeeld door kleinschalige recreatie en verbrede landbouw.

De bestuurscultuur zoals we die in Boxtel kennen dient verbeterd te worden. Eerlijk, duidelijk en daadkrachtig besturen, op basis van zakelijk argumenten. Geen misleiding van raad en bevolking, zoals bij de 30 kilometerzone in Liempde en het zwembad. En het ontwikkelen van haalbare plannen. Het vertrouwen in het bestuur door Boxtelse burgers is in de afgelopen periode tot een nulpunt gedaald. Nog maar al te vaak horen wij dat er in Boxtel niets kan en niets gebeurd.

En dan het vierde belangrijke onderwerp, namelijk de Grootschalige Infrastructuur. De keuze voor de Noordelijke ontsluitingsroute is een heilloze weg. Het onderzoek naar die Noordelijke ontsluiting zou moeten worden stopgezet. Daarnaast moet eerst gewacht worden op de regionale studie en hetgeen Haaren wil. Bij de dubbele overweg zouden wij daarnaast voor een fietstunnel opteren, om de Baroniestraat niet overmatig met autoverkeer te belasten.

SP muur van verzet Al 75 reacties op de Muur van Verzet, ideeen voor een beter Boxtel.

Uiteraard zijn dit de grove lijnen van ons programma. Maar ze geven aan dat het in Boxtel beter kan en beter moet. Zoals altijd komen we als SP vooral ook naar de mensen toe om daar de meningen te peilen. Zo ook vandaag. Vandaag doen we dat met een heuse muur van verzet. En dat op de plek die wij als politieke partij denk ik mogen claimen. Hier op de Zwaanse Brug staan wij immers niet alleen in verkiezingstijd, maar jaar in jaar en jaar uit. Altijd voor en altijd met de bewoners van Boxtel.

SP Verkiezingsprogramma 2006-2010
Bouw mee aan een beter Boxtel!