SP-fractie: "Gebruik subsidiemogelijkheden inzake armoedebestrijding"

6 februari 2006

SP-fractie: "Gebruik subsidiemogelijkheden inzake armoedebestrijding"

De Provincie Noord-Brabant vraagt gemeenten om vóór 1 maart een subsidieaanvraag in te dienen voor projecten die de armoede in Brabant kunnen helpen bestrijden. In Boxtel hebben we in de Gemeenteraad en in de Commissie Maatschappelijke Zaken de afgelopen jaren al diverse discussies gevoerd over het armoede probleem in Boxtel. Als SP-fractie hebben we ons daar ook altijd hard voor gemaakt en ook vanuit andere fracties is het onderwerp op de agenda gezet. Wij willen het college van B&W daarom met klem verzoeken om gebruik te maken van de subsidiemogelijkheden die de genoemde regeling vanuit de Provincie biedt.

Armoede: ‘huishoudens waarvan de financiële middelen zo beperkt zijn dat zij materieel, cultureel of sociaal uitgesloten zijn van de minimaal aanvaardbare levenspatronen in Nederland’

Lege portemonnee

De doelstelling vanuit de Provincie is om projecten mogelijk te maken die direct bijdragen aan de bestrijding van armoede. Waarbij er naar gestreefd wordt om betreffende projecten ook zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij doelstellingen van de Provincie op gebied van sociale participatie, ruimtelijke inrichting en leefbaarheid, creëren van werkgelegenheid en opleidingsmogelijkheden en het doorbreken van het taboe op armoede.

In Boxtel kunnen we bijvoorbeeld denken aan het opzetten van projecten en/of regelingen, met als doelgroep gezinnen met kinderen of 65+‘ers, die in de conclusies van de minima effectrapportage ook als kwetsbare groepen worden benoemd. Wellicht is voor die groepen bijvoorbeeld het welzijnsfonds uit te breiden. Daarnaast zouden we in Boxtel bijvoorbeeld kunnen denken aan bewustwordingprojecten in het kader van de schuldhulpverlening.

Het lijkt ons dat deze subsidiemogelijkheid erg aansluit bij het uitgangspunt van sociale duurzaamheid, dat als één van de fundamenten van het beleidsprogramma geldt.

Verkiezingsprogramma 2006 SP Boxtel, paragraaf Armoede
Actieprogramma sociaal beleid SP Boxtel, Sociale prioriteiten, Onderdeel A: Impuls armoede- en minimabeleid