SP-fractie: Geen schoonheidsprijs in haast naar jongerencentrum

7 februari 2006

SP-fractie: Geen schoonheidsprijs in haast naar jongerencentrum

Er zitten nog veel onduidelijkheden in de afspraken die de Gemeente met het bedrijf Hendrikx-Coppelmans heeft gemaakt met betrekking tot het verwerven van de oude Bracbant-Havo. Dat is de belangrijkste conclusie na een debat op maandag 6 februari, waarin de SP-fractie zeer kritisch reageerde naar verantwoordelijk wethouder Van Aert.

De SP-fractie gaf aan gelukkig te zijn dat er een overeenkomst tussen de gemeente en Hendrikx-Coppelmans Ontwikkeling (HCO)op tafel ligt, zodat het er nu toch naar uitziet dat er binnen een afzienbare tijd een jongerencentrum gaat komen op de meest geschikte locatie. Maar de manier waarop, en de inhoud van de overeenkomst, baart de SP-fractie zorgen. ‘Het lijkt er sterk op dat wethouder Van Aert (sociale zaken), geprobeerd heeft dit alles er nog snel voor de verkiezingen erdoorheen te jassen, zonder daarbij zorgvuldig en kritisch genoeg te zijn, aldus SP-commissielid Nick Geerlings tijdens de vergadering.

Nog veel onduidelijkheden in procedure jongerencentrum

Ook over de inspraakprocedure was Geerlings bijzonder kritisch: ‘Afgezien van een enkele informatieavond, waar enkel vragen gesteld konden worden, is er bijvoorbeeld geen enkele mogelijkheid gegeven aan buurtbewoners om inspraak uit te oefenen.’

Daarnaast zitten er in de overeenkomst met HCO erg veel fouten, zoals bijvoorbeeld in het artikel waarop de gemeenteraad zich op 26 januari jongstleden in haar vergadering zou hebben uitgesproken over de inhoud van deze overeenkomst. Dit onderwerp is uiteindelijk niet door de gemeenteraad behandeld op 26 januari, maar de handtekening van het College is al wel onder de overeenkomst gezet.

De gemeente verplicht zichzelf daarnaast om, als er na een bepaalde tijd nog geen woningen in het achterste gedeelte van het complex gebouwd kunnen worden, te zorgen voor een vervangend project van vergelijkbare omvang, kwaliteit en potentie voor HCO. In de commissievergadering zei de wethouder hierover dat daar meer dan genoeg mogelijkheden voor zijn, maar het valt te betwijfelen of dat wel zo is. De meeste fracties in de commissievergadering spraken hierover bezorgdheid en twijfels uit en gaven aan bang te zijn voor hoge toekomstige kosten voor de gemeente. De Sp-fractie stelde daarnaast nog de soort te bouwen woningen aan de orde. Commissielid Geerlings daarover: ‘Daarnaast vrezen we dat de woningen zoals die door HCO gebouwd gaan worden allesbehalve van een lage prijsklasse zullen zijn, iets wat wij als fractie heel erg jammer vinden, want zo veel betaalbare woningen telt onze gemeente niet meer.’

Koopovereenkomst

Het meest schrijnend was echter dat wethouder Van Aert na vragen van commissieleden geen uitsluitsel kon geven op het punt of de koopovereenkomst tussen de steunstichting en HCO al ondertekend was. Dit terwijl deze blijkens de stukken al op 1 februari getekend had moeten zijn!

In de slotconclusie benadrukte de SP-fractie nogmaals de belang van een snelle realisering van het jongerencentrum, op het terrein van de oude Bracbant Havo. Echter wel met de nodige zorgvuldigheid en het adequaat doorlopen van de benodigde procedures.

Nick Geerlings, 06 - 18 68 67 12