Coalitie in Boxtel rond

30 maart 2006

Coalitie in Boxtel rond

De coalitieonderhandelingen in Boxtel tussen PvdA/GroenLinks, Combinatie 95, CDA en SP hebben geresulteerd in een akkoord tussen deze vier partijen. De partijen leveren ook alle een wethouder, waardoor het aantal wethouders in Boxtel weer van 3 naar 4 gaat. Het akkoord is woensdag 29 maart getekend door alle beoogde wethouders en raadsleden van de vier fracties. Op donderdag 6 april zal het besproken worden in de gemeenteraad.

Wethouder Anton van Aert, die namens PvdA/GroenLinks als formateur is opgetreden, is zeer tevreden met het bereikte resultaat. Het beleidsprogramma dat voorligt is een ambitieus programma, waarin mensen, natuur en bedrijven centraal staan. Daarbij hebben niet alleen de verkiezingsprogramma’s van de vier coalitiepartijen als uitgangspunt gediend, maar zijn ook programmapunten van andere partijen overgenomen.

Het motto van het nieuwe beleidsprogramma luidt: Samen leven, ruimte geven. Met “Samen leven” wordt tot uitdrukking gebracht dat meedoen in de samenleving als een rode draad door dit beleidsprogramma loopt. Met “Ruimte geven” wordt niet alleen gedoeld op de ruimte die nodig is voor ecologie en economie, maar het slaat ook op de ruimte die de gemeenteraad wil geven aan de burger om vanaf de eerste planvorming betrokken te worden bij nieuwe plannen.

Eén manier om de burger bij actuele thema’s te betrekken, is de vorming van zogenaamde taakgroepen. In taakgroepen gaan burgers en raadsleden met elkaar in discussie over concrete plannen op zulke belangrijke beleidsterreinen als jeugd, ouderen en regels van de overheid. De uitkomst van deze discussie zal vervolgens in de gemeenteraad worden behandeld.

Vier wethouders

Nadat in 2002 het aantal wethouders van 4 naar 3 was teruggebracht, wordt het aantal nu weer vier. Dat was allereerst nodig, omdat er ook vier partijen nodig zijn voor voldoende draagvlak in de gemeenteraad. Bovendien komen er aanzienlijke extra taken op de gemeente Boxtel af, waaronder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), terwijl ook de grootschalige infrastructuur de nodige aandacht zal vragen als deze zomer de regionale studie over dit onderwerp beschikbaar komt.

• Namens PvdA/GroenLinks keert wethouder Anton van Aert terug met de portefeuille Welzijn, (waaronder sport, onderwijs, kunst en cultuur en jeugdbeleid) en Arbeidsmarkt.
  • Namens de SP wordt Willem van Meurs wethouder met als portefeuille de onderdelen Sociale Zaken, coördinatie WMO en integraal wijkbeheer.
  • Namens Combinatie 95 houdt wethouder Ger van den Oetelaar Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Duurzaamheid;
  • Namens het CDA keert Wim van Erp terug op Openbare ruimte en Financiën.

Willem van Meurs is volledig inzetbaar, maar kiest voor een taakomvang van 0,8 fte. De exacte taakomvang van het college wordt vastgesteld door de raad en de exacte portefeuilleverdeling zal worden vastgesteld in het nieuwe college van B&W.