Samen naar School: Bindende afspraken met scholen tegen apartheid

2 maart 2006

Samen naar School: Bindende afspraken met scholen tegen apartheid

Boxtelaren van allochtone komaf hebben recht op een volwaardige deelname aan de samenleving. Onderwijs biedt daartoe bij uitstek de beste kansen.

Volgens een door de SP in 2003 gehouden enquete is "Ongeveer 90% van de ondervraagde Boxtelse Marokkanen en Turken voor gemengd onderwijs voor hun kinderen. Zij prefereren een gemengde school boven een ‘zwarte' school en vinden dat de overheid meer gemengd onderwijs moet stimuleren. Gemengd onderwijs is volgens hen beter voor de integratie van hun kinderen. Naast gemengd onderwijs kiest een grote meerderheid ook voor gemengd wonen omdat dat de kans vergroot om contact te leggen met autochtone Nederlanders. Dat vergroot de eigen ontwikkelingskansen en die van hun kinderen. De overheid zou gemengd wonen meer moeten stimuleren. Gemend wonen en gemengde scholen zijn beslist geen taboes onder de Turken en Marokkanen, maar veeleer een voorwaarde om daadwerkelijk het integratieproces te bevorderen."

In lijn hiermee ligt volgens ons de verantwoordelijkheid bij de gemeente om voldoende voorwaarden voor deze volwaardige deelname te scheppen en om eventuele achterstanden in te lopen. De ontwikkelingen van de afgelopen jaren en het regeringsbeleid hebben geleid tot discriminatie, racisme en uitsluiting van groepen allochtonen. Veel allochtonen voelen zich niet meer welkom in ons land. Die ontwikkeling moet omgekeerd worden. Er moet veel meer contact tussen verschillende bevolkingsgroepen komen, zodat begrip en wederzijds respect kan ontstaan. Daarom ook moeten zwarte en witte wijken en scholen voorkomen worden. Na jarenlang de problemen ontkend te hebben, is de afgelopen periode in de Boxtelse gemeenteraad eindelijk de discussie over integratie op gang gekomen.

Tijdens een werkbezoek aan de openbare basisschool De Peperklip in Schiedam spreekt Marijnissen vrijdag met Ron Abel, directeur van de school, over het ontstaan van zwarte scholen. Abel: 'Het is onacceptabel dat er in Schiedam bijna volledig zwarte en witte scholen binnen een relatief zo klein gebied staan.' Marijnissen vindt het beleid van het kabinet nog steeds te vrijblijvend: 'Gemeenten worden wel verplicht te overleggen, maar niet om daadwerkelijk iets te doen tegen deze bizarre vorm van apartheid.' Gemeenten moeten bindende afspraken maken om de toenemende apartheid in het onderwijs tegen te gaan.

De SP-fractievoorzitter geeft vrijdag in Schiedam een voorzet: vijf voorbeelden van bindende afspraken die scholen met de gemeente moeten maken:

1. Dubbele wachtlijsten: scholen gaan werken met twee wachtlijsten, één voor kinderen met een 'gewicht' (achterstandsleerlingen) en één voor kinderen zonder achterstand. Doel is een schoolpopulatie die net zo gemengd is als de wijk waarin de school staat.
  2. Eén vast inschrijfmoment: hoog opgeleide, autochtone ouders schrijven kinderen kort na de geboorte al in op de basisschool. Ouders die niet zo goed op de hoogte zijn, doen dat pas als hun kind bijna vier jaar is. De 'witte' scholen zitten dan al vol. De SP stelt voor om een vast inschrijfmoment te prikken, namelijk wanneer kind tweeëneenhalf jaar oud is.
  3. Bevorder menging via schoolhuisvestingsbeleid: de gemeente stimuleert menging door gebruik te maken van het schoolhuisvestingsbeleid. De gemeente kan een groeiende school zonder achterstandsleerlingen een lagere prioriteit geven dan een school die door een 'wit' ouderinitiatief behoeft heeft aan extra ruimte.
  4. Een maximale ouderbijdrage: hoewel de ouderbijdrage 'vrijwillig' is, wordt deze soms gebruikt om kinderen van armere ouders buiten de deur te houden.
  5. Toelatingsrecht op alle scholen: segregatie wordt mede mogelijk gemaakt door de mogelijkheid voor het bijzonder onderwijs om leerlingen te weigeren op basis van de grondslag van de school, terwijl het openbaar onderwijs elke leerling moet accepteren.

De Boxtelse SP-fractie is van mening dat er een plan van aanpak moet komen om de ‘witte vlucht' uit de wijk Selissenwal te keren zodat ook hier een gemengde school kan ontstaan. Dit dient te worden gerealiseerd via een transparante aanpak en openbare discussie.

Speerpunten
Samen aan de basis, uitkomsten van de enquete over witte en zwarte scholen
Actieprogramma sociaal beleid SP Boxtel
Uitslag SP integratie-enquete