SP Boxtel in actie met bewoners Van Beekstraat

31 maart 2006

SP Boxtel in actie met bewoners Van Beekstraat

De SP in Boxtel voert actie met een aantal bewoners uit de Van Beekstraat. Aanleiding is de schade die bewoners hebben geleden aan hun woningen, door bouwwerkzaamheden die onder verantwoordelijkheid van Woonstichting St. Joseph tegenover hun woningen plaatsvinden. De betreffende bouwwerkzaamheden vinden plaats ten behoeve van de bouwprojecten ‘Heerewaerde’ en ‘De Ridder’, in de Boxtelse wijk Selissen.

Sinds de aanvang van de genoemde bouwwerkzaamheden hebben de bewoners aan de Van Beekstraat last van diverse gebreken aan hun woning. Globaal gaat het in alle gevallen om gebreken als scheurvorming aan plafonds en muren in diverse vertrekken van de woningen en afvallende kalk aan muren en plafonds. De bewoners hebben contact met de SP Hulpdienst in Boxtel opgenomen, omdat St. Joseph weigert de ontstane schade te vergoeden.

De Boxtelse SP’er Eric van den Broek heeft in een door de betreffende bewoners ondertekende brief een moreel appel gedaan op St. Joseph, om bewoners toch tegemoet te komen in hun grieven. Van den Broek in de deze week naar St. Joseph verstuurde brief: ‘Het lijkt erop dat u als Woonstichting kiest voor het voeren van een formele juridische procedure, waarbij bewoners grote aanvangskosten moeten gaan betalen. Bewoners moeten immers maar zelf een advocaat in de arm nemen en zorgen voor een externe expert.’

Die handelswijze past in de ogen van de SP en bewoners niet bij een sociale verhuurder als Woonstichting St. Joseph. Volgens bewoners is het in dit geval klip en klaar dat de geleden schade voortkomt uit de bouwwerkzaamheden die op een afstand van 20 meter aan de overzijde van de Van Beekstraat plaatsvinden. Het past volgens bewoners in dit geval dan ook niet om te vervallen in juridische procedures of formele standpunten.

Moreel appèl

In brief roept de SP St. Joseph op de schade aan de woningen te vergoeden. Eric van den Broek daarover: ‘Namens bewoners willen wij via dit schrijven een moreel appèl op u doen om ten eerste nu eens snel formeel te reageren richting bewoners en ten tweede zodanig te reageren dat dit tegemoet komt aan de reële verzoeken tot compensatie van geleden schade zoals bewoners die bij u hebben geuit.’

De bewoners hopen via het schrijven snel duidelijkheid te krijgen over het standpunt van Woonstichting St. Joseph.