SP wil progressief college in Boxtel

10 maart 2006

SP wil progressief college in Boxtel

Allereerst willen we als SP graag de winnaars van deze verkiezingen feliciteren met het behaalde resultaat. Felicitaties dus aan het adres van PvdA/Groenlinks, Balans en de PDP. Het is een goede zaak dat twee jongeren hun intrede in de politiek gemaakt hebben: Bas Koenraadt van de PDP en Nick Geerlings van de SP. Hopelijk blijken zij in staat om de belangen van jongeren blijvend op de politieke agenda te zetten. De SP zal daar zeer alert op zijn.

Wat de SP Boxtel betreft ligt (rekening houdende met de getalsmatige en politieke verhoudingen en de inhoud van de verkiezingsprogramma’s) een coalitie met PvdA/Groenlinks, Combinatie 95, SP, aangevuld met DPBL of CDA, het meest voor de hand.

Er vallen een aantal conclusies te trekken uit deze verkiezingsuitslag.

Cijfermatige uitslag van de verkiezingen

Allereerst onze eigen uitslag. De SP is op 2 zetels blijven steken, waar we zetelwinst hadden gehoopt en hadden verwacht. Ons inziens is de komst van de PDP en in mindere mate Balans en de landelijke trend van de stijging bij PvdA er debet aan geweest dat we ons uiteindelijk op 2 zetels hebben gehandhaafd en er niet in zijn geslaagd zetelwinst te behalen.

Daarnaast is het zetelaantal van de huidige coalitie in totaliteit met een zetel gedaald. Daar spreekt geen complete afstraffing uit van het gevoerde beleid. Maar het is wel een complete afstraffing van het CDA. Het scheelde maar 4 stemmen of Balans had de vierde zetel gehad en het CDA maar 2! Het CDA wordt daarmee gestraft voor het onderling gekissebis en de afsplitsing van 2 dissidenten.

Gezien de situatie van de komst van de 2 genoemde nieuwe partijen en het zetelverlies van een aantal andere partijen, hebben wij als SP uiteindelijk geconcludeerd niet zeer ontevreden te hoeven zijn met de zetelhandhaving (stevige zetelhandhaving, zonder hulp van een restzetel) die we uiteindelijk hebben bereikt. De SP is daarmee de enige oppositiepartij die in zetelaantal niet verloren heeft.

Politieke consequenties van de uitslag

De stembusuitslag heeft het politieke landschap versnipperd. Maar in die versnippering hebben we geconstateerd dat PvdA/Groenlinks flink is gestegen en Combinatie 95 zich met 4 zetels flink heeft weten te handhaven.

Toch zijn alle denkbare coalities van 3 partijen ons inziens getalsmatig en qua draagvlak te mager. Dit betekent wat ons betreft dat er een coalitie zal moeten worden gesmeed met vier partijen en wat ons betreft ook met vier wethouders. Dit zou wat ons betreft ook tegemoet komen aan de wens van PvdA/Groenlinks om te komen tot een coalitie met een breed draagvlak. Dit ook al gezien de hoeveelheid moeilijke dossiers die in de komende periode tot afronding moeten worden gebracht.

In de persverklaring naar aanleiding van deze openbare bijeenkomst wordt aangegeven dat PvdA/Groenlinks en Combinatie 95 willen gaan voor een beleid waarin allerlei duurzame ontwikkelingen tot stand kunnen worden gebracht.

Gezien de politieke situatie zoals wij daar tegenaan kijken, lijkt het ons dat er in dat kader een belangrijke rol voor de SP weggelegd kan zijn. De SP heeft op alle beleidsterreinen van duurzame ontwikkeling het college voortdurend breed gesteund. Met name op het gebied van aandacht aan sociale duurzaamheid en het behouden van het huidige duurzame natuur- en milieubeleid, hebben wij ons bij herhaling uitgesproken over onze bedoelingen daarvan. En die bedoelingen sluiten ons inziens programmatisch aan bij de uitgangspunten zoals die door PvdA/Groenlinks in de persverklaring zijn genoemd.

Belangrijke punten die we daar dus bij noemen zijn onder andere het minimabeleid (en dan met name het bestrijden van de armoede als prioriteit, een item dat in het verkiezingsdebat vorige week in meerderheid werd onderschreven), een ruimhartige invoering van de WMO en zoals gezegd het continueren van het huidige duurzame natuur- en milieubeleid.

Programmatisch zien wij dus mogelijkheden voor deelname aan een coalitie door de SP. En rekening houdende met de eerdergenoemde uitgangspunten zijn wij ook bereid daarvoor te gaan. Op die genoemde gebieden moeten we dan uiteraard wel goede afspraken kunnen maken. De SP gaat voor een zo progressief mogelijk college.

Met welke andere partijen zou dat moeten plaatsvinden?

Wat ons betreft ligt (rekening houdende met de getalsmatige en politieke verhoudingen en de inhoud van de verkiezingsprogramma’s) een coalitie met PvdA/Groenlinks, Combinatie 95, SP, aangevuld met DPBL of CDA, het meest voor de hand.

Wij zien binnen een te smeden coalitie in ieder geval geen mogelijkheden tot samenwerking met VVD en BALANS, omdat deze partijen programmatisch echt te ver van ons af staan. Het ligt wat ons betreft ook niet voor de hand dat partijen met één zetel aan het College deelnemen.

Tot zover in hoofdlijnen onze conclusies naar aanleiding van de verkiezingsuitslag.

Eric van den Broek
Fractievoorzitter SP Boxtel