SP statenfractie organiseert symposium: Gratis met de bus de markt op?

18 april 2006

SP statenfractie organiseert symposium: Gratis met de bus de markt op?

De provincie Noord-Brabant heeft inmiddels het roer weer enigszins omgegooid. Waar zij haar regisseursrol oorspronkelijk helemaal aan de markt overliet, heeft zij niet alleen de sturing maar ook de financiële verantwoordelijk-heid teruggenomen. De grote vraag is nu: hoe kan de rol van het openbaar vervoer weer versterkt worden? En is gratis openbaar vervoer een van de mogelijke oplossingen voor de mobiliteitsvraagstukken waarmee we geconfron-teerd worden? Succesvolle initiatieven in het buitenland lijken in ieder geval steeds meer Nederlandse lokale beleidsmakers te inspireren.

Aankondiging SP symposium 13 mei 2006 over gratis busvervoer

De regie terug in overheidshanden: betekent dit in principe dat een combinatie van (een vorm van) marktwerking en gratis openbaar vervoer mogelijk is? En is dit ook een effectieve en wenselijke weg? Of zijn er nog andere benaderingen mogelijk? Op het symposium ‘Gratis met de bus de markt op?’ worden deze vragen onderzocht. Vanuit hun eigen kennis en expertise zullen de hiernaast vermelde sprekers een bijdrage leveren.

Programma zaterdag 13 Mei 2006

Dagvoorzitter: Senator Ronald van Raak

• 13.00 uur: Welkom
  • 13.10 uur: Michel van Hulten (staatssecretaris Verkeer en Waterstaat in kabinet Den Uyl, 1973-1977): “‘Gratis’ openbaar vervoer is sociaal-, economisch-, milieu- en veiligheidsbeleid. Op afstand is het ook verkeersbeleid. Haal het uit handen van de verkeerswethouder. “ (zie ook www.gratisopenbaarvervoer.nl)
  • 13.30 uur: Erik Meijer (SP Europarlementariër; Rapporteur openbaar vervoer): “In 1975 meende de Amsterdamse gemeenteraad dat gratis openbaar vervoer er dankzij een steeds lagere kostendekkingsgraad vanzelf zou komen. Ruim 30 jaar later zijn de tarieven verhoogd, de voorzieningen uitgedund en heb ik op het nippertje een Europees verbod op gratis openbaar vervoer kunnen torpederen. Toch heeft gratis openbaar vervoer inmiddels meer dan ooit bijval in de publieke opinie en wordt het steeds harder nodig. Die kans moeten we grijpen.”
  • 14.10 uur: Peter Kortenhorst (Raad van Bestuur Connexxion): “Conexxion heeft meegewerkt aan experimenten met ‘gratis’ openbaar vervoer. In onze visie is gratis openbaar vervoer de ultieme vorm van tariefdifferentiatie voor sommige doelgroepen op bepaalde tijdstippen. Dit kan de mobiliteit in Nederland ten goede komen en kan de vervoerbedrijven de mogelijkheid geven om meer vervoer te leveren.”
  • 14.10 uur: Pauze
  • 14.40 uur: Peter Lucassen (SP Wethouder Nijmegen): “De gemeente Nijmegen ziet zich genoodzaakt het OV-bedrijf Novio, waarvan zij 100% aandeelhouder is, te verkopen. Die noodzaak komt voort uit de risico’s die ontstaan door de wetgeving van de landelijke overheid. Deze gaat uit van marktwerking en stelt openbare aanbesteding verplicht. De vraag is of er na de verkoop sprake is van (meer) marktwerking.”
  • 15.00 uur: Ron van Baden (FNV bestuurder): “Prijst het OV-personeel zich uit de markt: van beroepschauffeur tot vrijwilliger? Er is verschil tussen gratis en goedkoop. Gratis kan niet zonder kwalitatief hoogwaardig personeel. In Brabant rijden duizenden vrijwilligers op buurtbussen en de Phileas rijdt zonder personeel. Wat is dan nog de positie van het betaalde personeel?”
  • 15.40 uur: Pauze. Optreden van de Bossche zanger/dichter/songwriter René Schlijper
  • 16.00 uur: Discussiepanel met medewerking van Michel van Hulten, Erik Meijer, Peter Kortenhorst
  • 16.30 uur: Afsluiting met een drankje

Symposium

Het symposium vindt zaterdag 13 Mei 2006 plaats in de Bois le Duc Zaal van het Provinciehuis Noord-Brabant, Brabantlaan 1 te ’s-Hertogenbosch. Met het openbaar vervoer is het Provinciehuis bereikbaar met bus 61, richting Aa-wijk, om 9 over het hele en 9 over het halve uur en bus 159, richting Veghel, om 10 over het hele uur.

Wij verzoeken u vriendelijk om u uiterlijk 1 mei aan te melden als u wilt deelnemen aan het symposium. Dit kunt u doen met een kaartje aan de SP-fractie Noord-Brabant, antwoordnummer 10528, 5200 WB ’s-Hertogenbosch of via de e-mail: cvisscher@sp.nl

Organisatie symposium: SP fractie Provinciale Staten Noord-Brabant

Lees meer op de website van de Brabantse SP statenfractie