Geen sorry, maar Pardon

30 mei 2006

Geen sorry, maar Pardon

Het gaat niet lukken met de "oude" asielzoekers. De Minister heeft beloofd dat vóór 1 juli 2006 alle asielzoekers die onder de oude wet vallen duidelijkheid zouden hebben over hun situatie. Nog 9.000 mensen wachten al 5 tot 10 jaar op de uitkomst van hun procedure. Zij zitten op weinig vierkante meters in een opvangcentrum te verpieteren. Ze mogen onze taal niet leren, ze mogen zich niet nuttig maken. Ze moeten leven van heel erg weinig.

De geestelijke gezondheid wordt aangetast en aanpassing wordt alleen maar moeilijker. Vrijwilligers van Vluchtelingenwerk zien dagelijks de uitwassen van slecht overheidsbeleid. De wereld wijst naar ons en vraagt zich af wat er toch gebeurd is met het land dat honderden jaren zo gastvrij en tolerant was!

Logo Van harte pardon

En nu maakt de Staat haar belofte niet waar en moeten deze kwetsbaren nog langer wachten, nog langer in onzekerheid verblijven, nog langer niets doen. Wij willen in juli geen "Sorry" horen van de Minister voor Vreemdelingenzaken. Sorry, omdat ze de belofte niet kan houden. "Sorry asielzoekers, maar je moet toch nog even wachten. Hoe lang? Sorry, dat weet ik nog niet!"

Dit is niet fatsoenlijk, zo ga je niet mensen om. Kom in actie. Investeer 39 cent in fatsoen. Print onderstaande brief aan de Minister-president, vul uw naam in en onderteken. Hop, in een envelop en een postzegel van 39 cent d´r op. Adres overschrijven op de envelop en versturen.

Oproep

Hou deze actie levend en stuur alstublieft deze oproep naar zoveel mogelijk familie, vrienden en bekenden en vraag hen hetzelfde te doen als u nu doet!

Bijlage brief:

De Minister-President
De heer mr. dr. J.P. Balkenende
Binnenhof 19
2513 AA Den Haag

Geachte heer Balkenende,

Hoe lang kan onmenselijkheid duren? Drie jaar geleden beloofde Uw Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie dat de dossiers van asielzoekers die onder de "Oude Wet" vallen op 1 juli 2006 zouden zijn afgehandeld.

Deze belofte wordt niet gestand gedaan. Duizenden dossiers zijn nog niet afgerond en even zovele mensen die zich staande moeten houden op de paar vierkante meter die hen ter beschikking staan in de opvangcentra, verkeren voortdurend in onzekerheid. U weet dat, u kunt dat weten, u moet dat weten. Vijf, zes, zeven jaar en langer proberen deze tot ledigheid veroordeelde medemensen geestelijk en lichamelijk gezond te blijven, vaak lukt dat niet door het gedwongen niets doen!

Ik vind het onbegrijpelijk dat wij tolerante Nederlanders, bewoners van een stuk land dat we ook maar te leen hebben, zo hardvochtig met kwetsbare mensen omgaan. Is dit nu waar wij onze beschaving aan afmeten?

Ik kan het niet accepteren dat onze regering zich straks moet verontschuldigen omdat de beloofde termijn niet gehaald is. Ik kan het niet accepteren dat asielzoekers nog langer hun kwelling moeten doorstaan.

Hier past maar één daad, daarom steun ik de actie van het Comité "Geen Sorry, Maar Pardon". Ik doe een dringend beroep op uw menszijn en vraag u om een specifiek pardon te bewerkstelligen, per 1 juli 2006 (zoals ook D´66 onlangs op haar congres heeft besloten), voor alle asielzoekers die vóór 1 april 2001 in Nederland asiel hebben aangevraagd, ongeacht hun huidige juridische status, voor zover zij geen ernstige delicten hebben gepleegd.

Naam: .......................... Adres: ...................

Postcode+Plaats : ...... .................................

Handtekening: .................. Datum: ...................

Van harte Pardon