Bestuurbaarheid van Boxtel had boventoon moeten voeren bij afwijzing

7 juli 2006

Bestuurbaarheid van Boxtel had boventoon moeten voeren bij afwijzing

Naar aanleiding van berichten in de media betreffende de redenen van afwijzing van wethouderskandidaat Mia van Boxtel (uit privacyoverwegingen zijn wij en de coalitiepartners gedurende de procedure terughoudend geweest in de berichtgeving), wil ik namens de SP afdeling Boxtel de volgende verklaring naar voren brengen. Mia van Boxtel heeft een juridische procedure lopen richting de Gemeente Sint Oedenrode. Deze procedure is voor onze coalitiepartners reden geweest om Mia als wethouderskandidaat af te wijzen. De SP vindt dat de bestuurbaarheid van Boxtel zwaarder had moeten wegen dan het zakelijke argument dat nu gebruikt is om deze wethouderskandidaat af te wijzen.

Mia van Boxtel Mia bewoont in Sint Oedenrode een tot woonhuis omgebouwde varkensschuur op het erf achter haar ouderlijk huis. Zij bewoont die woonruimte reeds vanaf 1977. In 1980 heeft de gemeente Sint Oedenrode beleid uitgevaardigd dat bebouwingen op boerenerven niet meer bewoond mogen worden.

Er is toen echter ook overgangsrecht uitgevaardigd, waarop Mia zich beroept. Daar ligt de kiem van de juridische procedure. Overigens een procedure zoals elke Nederlander die op een besluit van de overheid op kan en mag starten. Deze procedure is voor onze coalitiepartners reden geweest om Mia als wethouderskandidaat af te wijzen.

De SP Boxtel vond deze situatie overbrugbaar. Wij hebben aangegeven dat over de procedure openlijk en proactief gecommuniceerd zou moeten worden, als Mia wethouder in Boxtel zou worden. Mia heeft een en andermaal aangegeven het beleidsprogramma loyaal mee te zullen uitvoeren. Ook als het zou gaan om besluiten die discriminerend zijn met haar huidige woonsituatie. De coalitiepartners nemen wel eens de terminologie ‘illegale bewoning’ in de mond. Dit is om 2 redenen oneigenlijk:

1. De procedure loopt nog en de rechter heeft nog geen uitspraak gedaan.
  2. Het is een juridisch geschil, waarin er sprake is van een zakelijk verschil van inzicht. Mia beroept zich op overgangsrecht. Nogmaals de kiem van de procedure ligt in het feit of Mia aantoonbaar kan maken of ze vóór 1980 in de betreffende woonruimte woonde.

Tenslotte heeft Mia en hebben wij vanaf het begin toegezegd dat Mia woonruimte in Boxtel zou gaan zoeken en betrekken (waarbij Mia heeft aangegeven haar ouderlijk huis als woonruimte te willen aanhouden). De SP heeft op basis van bovenstaande redenen aangestuurd op een ontheffing van de verhuisplicht.

De coalitiepartners wilden daar echter niet in mee gaan. Daar waren en zijn wij zeer teleurgesteld over. Wij vinden dat de wethouderskandidaat vooral gescreend had moeten worden op politiek-inhoudelijke gronden, namelijk het onderschrijven van het beleidsprogramma en het hebben van voldoende inhoudelijke capaciteiten om het wethoudersambt in Boxtel namens de SP te kunnen vervullen. Over deze laatste twee thema’s waren de coalitiepartners het overigens eens.

Met vriendelijke groet,

SP AFDELING BOXTEL