Nieuws van de Stichting WAO/WSW: UWV methodiek onrechtvaardig en onbeschaafd.

1 november 2006

Nieuws van de Stichting WAO/WSW: UWV methodiek onrechtvaardig en onbeschaafd.

In 2002 heeft het UWV een nieuw systeem ingevoerd om de hoogte van de
arbeidsongeschiktheidsuitkeringen vast te stellen. Eén van de belangrijkste
aanpassingen betreft de manier waarop de verzekeringsarts bepaald welke
beperkingen iemand heeft.

Deze beoordeling vindt plaats door in te schatten in welke mate de cliënt in het dagelijks leven niet meer normaal kan functioneren. Hiertoe is door het
UWV in samenwerking met professor Nijhuis van de universiteit Maastricht de zogenaamde normaalwaarde bedacht. De normaalwaarde wordt als ijkpunt gebruikt voor de inschatting in hoeverre iemand beperkingen heeft als gevolg van ziekte. Deze normaalwaarde voor
lopen, zitten, staan en horen, etc is afgeleid van 120.000 arbeidsongeschikten uit 1998.

Iedereen wordt zodoende vanaf 01 januari 2002 vergeleken met een arbeidsongeschikte uit 1998. Voor bijvoorbeeld lopen wordt door het UWV samen met professor Nijhuis van de universiteit Maastricht gesteld, dat een gezonde persoon per dag 1 uur aaneengesloten kan lopen.

Iemand die dus tijdens de keuring tegenover de verzekeringsarts van het UWV aangeeft dat hij/zij met beperkingen (ziekte) nog 1  uur kan lopen wordt
dus geachte voor wat betreft lopen niet arbeidsongeschikt te zijn.

Deze vergelijking heeft als resultaat dat men vanaf 2002 eerder arbeidsgeschikt wordt verklaard. Dat velen zich afvragen waarom sedert 01 oktober 2004 (de beruchte herbeoordelingoperatie van minister De Geus) doodzieke mensen opeens volledig gezond worden verklaard is dus volkomen logisch, maar volstrekt onrechtvaardig en onbeschaafd.

Het afwijzen van dit systeem heeft een enorme politieke lading aangezien dan alle keuringen vanaf 2002 opnieuw zouden moeten worden verricht.

Het is wellicht wachten op een parlementaire enquête voordat dit land weer beschaafd met zijn zieke medemens om zal gaan.

Leon de Groot Heupner

De Groot Heupner Advisering, Arbeidstoeleiding en Juridische Begeleiding BV