Politiek Café St. Oedendrode: Op hoe grote voet leven wij?

21 februari 2007

Politiek Café St. Oedendrode: Op hoe grote voet leven wij?

Voor woensdag 28 februari heeft SP Sint-Oedenrode Jan Juffermans van De Kleine Aarde uitgenodigd. Hij houdt een inleiding over energie, klimaat en de ecologische of mondiale voetafdruk. De bijeenkomst vindt plaats in de KBO zaal van Odendael, (Neulstraat, achter de markt) en duurt van 20.00 tot 22.00 uur.

Vroeger kon je het gewoon over het weer hebben, maar tegenwoordig heeft iedereen het over het klimaat. De film van Al Gore, een ongemakkelijke waarheid, is een grote hit. Er wordt van alles beweerd, zin en onzin door elkaar. Hoewel de geleerden het lang niet eens zijn over de snelheid waarmee en de mate waarin het klimaat verandert, erkennen ze tegenwoordig vrij algemeen dát er een klimaatprobleem is. Een door mensen gemaakt probleem dat ook door mensen opgelost zal moeten worden. Deze avond gaat het over hoe vele kleine oplossingen kunnen bijdragen aan één grote.

De Kleine Aarde is al sinds 1973 bezig met het aanmoedigen van mensen om zorgvuldiger om te gaan met het milieu en met de eindige hulpbronnen. Alternatieve energiebronnen worden hier ontwikkeld en uitgetest en ze hebben er altijd een berg tips voor energiebesparing. Jan Juffermans is al heel lang verbonden aan De Kleine Aarde en is de grote promotor van de ecologische ofwel mondiale voetafdruk.

Deze mondiale voetafdruk is een methode om inzichtelijk te maken hoeveel ‘vierkante kilometer van de aarde’ wij nodig hebben voor de energie die wij verbruiken. Daarmee wordt ook zichtbaar waar er allemaal energie te besparen valt. Het zal duidelijk zijn dat het invliegen van boontjes uit Kenia, ook al liggen ze nog zo goedkoop in de winkel, een aanzienlijk grotere voetafdruk oplevert dan de seizoensgroenten van tuinders uit de buurt. In het bijzonder kijken we deze avond naar de voetafdruk van voeding en (huishoudelijk) afval.

Zorgvuldig omgaan met energie en milieu behoort zeker ook tot de overheidstaken. Wat betreft de Provinciale Staten zet de SP hier al jaren zwaar op in. Tot onze vreugde maakt de gemeente Sint-Oedenrode veel werk van het milieu. Wij hopen met deze informatieavond een bijdrage te kunnen leveren.

Mia van Boxtel
Voorzitter SP Sint-Oerdenrode