Ook minima hebben recht op een betaalbare vakantie

30 maart 2007

Ook minima hebben recht op een betaalbare vakantie

Op vakantie gaan is helaas niet voor iedereen weggelegd. Bij mensen met een inkomen op het sociaal minimum wordt het vakantiegeld vaak gebruikt voor andere dingen, bijvoorbeeld om schulden af te lossen of kleren te kopen.

Maar ook voor deze groep, en zeker als het gaat om huishoudens met kinderen, is vakantie vieren van grote waarde. De SP vindt dat deze mensen ook recht hebben om op vakantie te gaan. Er zijn een aantal instellingen die goedkope vakanties voor minima aanbieden. De werkgroep Arme Kant van Nederland/EVA heeft een gids Betaalbare Vakanties uitgebracht. Een beperkt aantal exemplaren van deze gids is te verkrijgen bij loket Wegwijs op de vijfde verdieping van het Liduina Ziekenhuis. De gids kan ook telefonisch besteld worden: 020-3304355 of via e-mail info@armekant-eva.nl. De stichting Kico organiseert gezellige vakanties speciaal voor kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 15 jaar, maar ook ouder-kind vakanties. Bij loket Wegwijs zijn daarover folders te krijgen. U kunt ook informatie opvragen door een briefje te sturen aan Stichting Kico, Postbus 52, 5500 AB Veldhoven of te bellen met 0900-2355426. Ook de stichting YMCA Nederland biedt betaalbare vakanties aan voor kinderen en jongeren in de leeftijd van 6 tot en met 25 jaar en voor één-oudergezinnen. Meer informatie: telefoonnummer 035-6668777 of e-mail vakanties@ymca.nl.