Ambtelijke vragen over eiken processierups in Boxtel

22 mei 2007

Ambtelijke vragen over eiken processierups in Boxtel

Naar aanleiding van een aantal vragen die de Boxtelse SP-fractie van Boxtelaren heeft gekregen over de eiken processierups, heeft de SP informatie opgevraagd bij de GGD Brabant/Zeeland. Op basis van deze informatie heeft de SP-fractie ambtelijk vragen gesteld bij de Gemeente. De volgende vragen zijn daarbij voorgelegd:

We hebben de eerste warme periode alweer achter de rug, waardoor ook het probleem van de eiken processierups in Brabant weer om de hoek komt kijken. Een aantal Boxtelaren heeft hierover bij onze fractie aan de bel getrokken.

Daar hebben wij een aantal vragen over:

1. In de provinciale informatie hebben wij gezien dat de problemen rondom de eiken processierups zich ook in Boxtel voordoen, met name in de lijn Boxtel-Oisterwijk. Is deze informatie bekend bij de Gemeente?
  2. Zijn er andere gebieden rondom Boxtel (bijvoorbeeld daar waar eikenbomen met processierupsen in de directe nabijheid van o.a. campings/scholen/populatie fietsroutes staan), waar de problemen met de eiken processierups zouden kunnen gaan spelen?
  3. Voor lokale wegen ligt de verantwoordelijkheid voor monitoring/vaststellen van het voorkomen van de rupsen en de bestrijding bij de Gemeente. In de 'leidraad beheersing eiken processierups' is beschreven hoe dit te doen. Werkt Boxtel conform deze aanpak en zo ja wat heeft Boxtel al ondernomen?
  4. Particulieren zijn in principe zelf verantwoordelijk voor bestrijding van de rups in eikenbomen op particuliere percelen. Kunnen burgers hierover advies inwinnen bij de Gemeente en/of gaat de Gemeente hier zelf nog actief over informeren en communiceren (bijvoorbeeld via de lokale media)? Dat laatste zou in ieder geval onze voorkeur hebben.
  5. Op plekken waar gezondheidsrisico’s te verwachten zijn (zie ook vraag 2, bijvoorbeeld daar waar eikenbomen met processierupsen in de directe nabijheid van o.a. campings/scholen/populatie fietsroutes staan) is het raadzaam om de rupsen/nesten weg te zuigen/branden. Wordt deze methode gebruikt in Boxtel? En worden particulieren daarover geïnformeerd?

Overigens is dit laatste ook belangrijk, omdat het voor biologische bestrijding nu te laat is, omdat het blad van eikenbomen al te ver is uitgelopen.

Ik verneem graag de reactie op onze vragen.

Met vriendelijke groet,
Eric van den Broek, fractievoorzitter SP