Ontheffingsverzoek verhuisplicht Ger Wouters

14 mei 2007

Ontheffingsverzoek verhuisplicht Ger Wouters

De Boxtelse SP-fractie heeft voor de raadsvergadering van 24 mei aanstaande een ontheffingsverzoek ingediend ten aanzien van de verhuisplicht van Ger Wouters.

Op 31 augustus 2006 is Ger Wouters benoemd en beëdigd als wethouder van de Gemeente Boxtel. Daarbij is voor de duur van een jaar ontheffing verleend aan het ingezetenschap. Over korte termijn heeft wethouder Wouters dus te voldoen aan de wettelijke verplichting om in Boxtel te wonen.

De wet voorziet in een mogelijkheid om aan wethouders van buiten tijdelijke ontheffing te verlenen van het vereiste ingezetenschap, voor de periode van een jaar. De Gemeenteraad beslist daarover. De ontheffing kan in bijzondere gevallen telkens voor de periode van een jaar verleend worden. De SP-fractie vraagt op 24 mei aanstaande in dat kader ontheffing aan voor de duur van een jaar.

Fractievoorzitter Eric van den Broek daarover: 'Ik heb dit met Wethouder Wouters besproken en samen zijn wij tot de conclusie gekomen dat er sprake is van een bijzonder geval, dat het mogelijk maakt dat er nogmaals ontheffing van het ingezetenschap verleend wordt voor de periode van een jaar. Het bijzondere is dat wethouder Wouters als wethouder ontheffing op het ingezetenschap kan verkrijgen, dit geldt niet voor zijn echtgenote die raadslid in de gemeente Schijndel is. Verlangen dat er een scheiding moet plaatsvinden, lijkt mij te ver gaan.'

Van den Broek vervolgt: 'Met de wethouder heb ik zijn ervaring met het zijn van 'wethouder van buiten' besproken en ben met hem van mening dat er tot nu toe geen sprake is geweest van een onevenredig nadeel dat hem als bestuurder zou beperken, omdat hij niet in onze gemeente woont, maar in onze buurgemeente Schijndel'.

'Wij zijn van mening dat wethouder Wouters goed ingeburgerd is in het Boxtelse en dat zijn woonplaats geen belemmering vormt om in Boxtel goed te kunnen functioneren. Kortom wethouder Wouters heeft een goede start gemaakt en ook het College van B&W deelt deze opvatting', aldus de Boxtelse SP-fractievoorzitter.'

"verder";Raadsvoorstel ontheffingsverzoek verhuisplicht Ger Wouters