Plan Sparrenlaene leidt tot discussie

2 mei 2007

Plan Sparrenlaene leidt tot discussie

Het plan om 128 zorgwoningen aan de rand van Boxtel in het oude complex van de gezondheidsdienst voor dieren te vestigen leidt tot flinke discussie in de Boxtelse Gemeenteraad.

De SP-fractie is vooral kritisch op het plan, omdat men bang is dat deze woningen met een bovenregionale functie uiteindelijk een groot beslag gaan leggen op het WMO-budget. Daarnaast druist het vestigen van deze woningen aan de rand van Boxtel in tegen de SP-visie om zorgwoningen midden in wijken, tussen de mensen en vlakbij voorzieningen te vestigen.

Op beide punten heeft SP-fractievoorzitter Eric van den Broek in twee commissievergaderingen van de Commissie Ruimtelijke Zaken, inmiddels een aantal toezeggingen bij Wethouder Van den Oetelaar ontlokt. De uiteindelijke besluitvorming zal plaatsvinden in de Raadsvergadering van 24 mei aanstaande.

Zo heeft de wethouder toegezegd dat het Boxtelse WMO-budget volledig door de projectontwikkelaar gecompenseerd zal gaan worden voor eventuele extra aanspraken van bewoners van het complex. Ook heeft de wethouder aangegeven dat ontwikkelingen op gebied van zorgwoningen in wijken, niet belemmerd zullen worden door het plan Sparrenlaene.

Hij verwees daarbij naar de plannen voor zorgwoningen in het centrum van Liempde en gaf aan dat zulke ontwikkelingen nu juist gestimuleerd zouden moeten worden.

Het eerder door de SP naar voren gebrachte pleidooi om goedkope huurwoningen in Plan Sparrenlaene te realiseren vond in de laatste commissievergadering navolging bij de PvdA/Groenlinks.

"verder";Bijdrage Eric van den Broek commissie ruimtelijke zaken d.d. 1 mei 2007
"verder";Artikel Brabants Dagblad 'Malse kritiek op bouwplan voor 128 woningen van Sparrenlaene'