Vragen SP-fractie over brand Den Haagakker

22 mei 2007

Vragen SP-fractie over brand Den Haagakker

Zoals vorige week al gemeld heeft de SP-fractie vragen gesteld aan de Gemeente inzake de brand in het complex Den Haagakker. De fractie is in afwachting van de beantwoording van de vragen. Bijgaand de vragen zoals ze zijn gesteld.

Wij, maar waarschijnlijk ook andere politieke partijen, hebben al een aantal vragen gehad van verontruste en boze bewoners inzake de brand. Een suggestie van onze kant: is het niet goed om nog eens een totaal overzicht te maken vanuit de Gemeente rondom de gang van zaken voor en na de brand (bijvoorbeeld via een persbericht). De volgende vragen en thema's zijn in ieder geval bij ons terecht gekomen:

1. Wat is de exacte reden dat de sloop van Den Haagakker zo lang op zich heeft laten wachten?
  2. Wat heeft de Gemeente tussentijds gedaan met verontruste geluiden van bewoners en het signaal van het eerdere brandje in het complex?
  3. Zijn er op of buiten het terrein nu wel of geen schadelijke stoffen ontdekt?
  4. Zijn de onderzoeken daaromtrent afgerond of gaan die nog plaatsvinden?
  5. Door wie worden de onderzoeken onder vraag 4 verricht?
  6. Waarom zijn in het ene gedeelte van wijk Oost bewoners wel geïnformeerd (per brief en op de avond zelf via een geluidswagen) en in het andere niet? Bewoners van de Kleine Beemd en de Vorsenpoel hebben ons daar bijvoorbeeld over aangesproken. Welke keuze is daarin gemaakt?

Wij hebben overigens de indruk dat de gemeente goed heeft gereageerd (bijvoorbeeld afgaande aan de snelle verspreiding van huis-aan-huis-informatie), maar deze vragen omdat ze bewoners bezighouden. Één vraag specifiek vanuit onze fractie:

1. Kunnen wij binnenkort een verslag/evaluatie naar aanleiding van de brand tegemoet zien (bijvoorbeeld in de commissie bestuurlijke zaken van aankomende maand juni)?

Alvast bedankt voor de snelle reactie.

Met vriendelijke groet,

Eric van den Broek, fractievoorzitter SP