230 huishoudens extra hebben recht op inkomensondersteuning

13 juli 2007

230 huishoudens extra hebben recht op inkomensondersteuning

De gemeente heeft laten onderzoeken hoeveel huishoudens met een laag inkomen (tot 120% van het sociaal minimum) aanspraak kunnen maken op inkomensondersteuning (bijzondere bijstand, kwijtschelding heffingen, welzijnsfonds, huur- en zorgtoeslag), maar daar nog geen gebruik van maken.

Het onderzoek wijst uit 1445 huishoudens onder deze categorie vallen. Zo'n 1215 huishoudens, ruim 80%, is al bekend bij de gemeente. SP-wethouder Ger Wouters is tevreden over dit percentage van Loket Wegwijs: Boxtel scoort daarmee hoog, want het landelijk percentage ligt veel lager. Maar hij vindt dat het nog beter kan en moet. Daarom worden de ongeveer 230 huishoudens die nog geen gebruik maken van de sociale voorzieningen in augustus aangeschreven om hun er op te wijzen dat zij daarvoor wellicht toch in aanmerking komen.

SP-raadslid Nick Geerlings is zeer te spreken over de cijfers en de actie die de gemeente gaat ondernemen: "Jaren geleden hebben wij zo'n onderzoek voorgesteld en het is goed dat die huishoudens nu aangeschreven gaan worden, zodat de armoede in onze gemeente weer een stukje minder wordt".