SP achter plannen voor meer sociale woningbouw

20 juli 2007

SP achter plannen voor meer sociale woningbouw

Woonstichting Sint Joseph en het college van B&W gaan in de komende jaren de nadruk leggen op sociale woningbouw. Sint Joseph spreekt van een noodzakelijke inhaalslag. De SP-fractie is verheugd over deze plannen.

Nieuwbouw van betaalbare huurwoningen nodig

Volgens de nieuwe directeur Dekker van de Woonstichting (zie Brabants Centrum van deze week) heeft de nadruk de afgelopen jaren te veel op de koopsector gelegen, waardoor scheefgroei ontstaan is. Daarom moet er vanaf nu meer nieuwbouw komen van betaalbare huurwoningen. Hij wil een goede mix van koop- en huurwoningen, dat is goed voor de leefbaarheid in een buurt. Met deze plannen gaan de gemeente en Woonstichting Sint Joseph daadwerkelijk het Beleidsplan Wonen en het gemeentelijk beleidsprogramma 2006-2010 uitvoeren. Die plannen voorzien met name in het realiseren van meer betaalbare huur- en koopwoningen voor starters en senioren. Om dat voor elkaar te krijgen heeft de gemeente inmiddels een volkshuisvestingsfonds en de mogelijkheid van een starterslening in het leven geroepen, twee zaken waar de SP jarenlang voor gepleit heeft. Het hoeft geen betoog dat de SP-fractie verheugd is met de plannen. Wij pleiten al jarenlang voor meer sociale woningbouw. Daar is veel behoefte aan, vooral voor mensen met een smalle beurs. De wachtlijsten zijn onverminderd groot. In het belang van die mensen is het een goede zaak dat het nu goed aangepakt wordt.