Onderzoek rijschoolhouders leidt tot actie CBR

14 augustus 2007

Onderzoek rijschoolhouders leidt tot actie CBR

De SP-afdeling Boxtel heeft onlangs meegedaan aan een landelijk onderzoek naar de handel in rijexamens. Uit het onderzoek bleek dat ook de Boxtelse rijschoolhouders op de hoogte zijn van de praktijken. Ook het CBR was van die praktijken op de hoogte en mede naar aanleiding van de politieke aandacht van de SP is er inmiddels actie ondernomen door het CBR.

Rijschoolhouders kopen bij het CBR examenplaatsen op die zij gebruiken voor hun leerlingen. Deze examens staan niet op naam, zodat er in het geval van incidenten een andere leerling het examen over kan nemen. Door deze verhandelbaarheid is het ook mogelijk om deze plekken commercieel te verhandelen.

De Boxtelse SP-fractievoorzitter Eric van den Broek: ‘Leerlingen betalen als gevolg van die koehandel onnodig veel voor een rijexamen. De minister moet hier een einde aan maken.’

De praktijken waren voor de SP aanleiding om onderzoek te doen onder zo’n 110 rijscholen, waarvan 3 Boxtelse rijschoolhouders.

Uit het onderzoek bleek dat de wachttijden erg lang zijn en dat met name de kleinere rijscholen veel moeite hebben om gunstige examentijden te krijgen, ook bleek dat er inderdaad examens worden doorverkocht.

Het CBR heeft inmiddels aangegeven iets aan dit probleem te willen doen. De examencapaciteit wordt uitgebreid door 45 extra examinatoren aan te stellen. Ook willen ze voorkomen dat (grote) rijscholen veel meer examens kopen dan ze nodig hebben, door in te stellen dat een rijschool niet meer examens in mag kopen dan deze in 2006 heeft gedaan plus 8%.

De Boxtelse SP-fractievoorzitter Eric van den Broek is tevreden over het resultaat van de actie: ‘Goed dat er snel actie wordt ondernomen door het CBR en dat wij als Boxtelse SP-afdeling hieraan een steentje hebben kunnen bijdragen. Hopelijk worden de afspraken met de grote rijscholen die verantwoordelijk zijn voor de handel in rijexamens, in de toekomst goed gehandhaafd.’

Ook Boxtels onderzoek naar handel in rijexamens