SP-fractie spreekt zorg uit over verkeerssituatie zwembad

14 augustus 2007

SP-fractie spreekt zorg uit over verkeerssituatie zwembad

De Boxtelse SP-fractie heeft gisteravond in de vergadering van de Commissie Maatschappelijke Zaken haar zorg uitgesproken over de verkeerssituatie op de Schijndelseweg, ter hoogte van het nieuwe zwembad.

De SP gaf aan dat de 30-kilometerzone op de Schijndelseweg onvoldoende wordt gerespecteerd en dat het lastig is om de Schijndelseweg ter hoogte van het zwembad over te steken. Op de vragen van de SP gaf wethouder Anton van Aert te kennen dat de verkeerssituatie zal worden verbeterd op het moment dat de reconstructie van de Schijndelseweg aan de orde is.

Dat duurt de SP-fractie te lang. SP-commissielid Geert Duijghuisen reageerde als volgt naar de wethouder: 'Als ouder voelt het niet prettig als je kinderen alleen richting zwembad gaan. Ik begrijp uit het pleidooi van de wethouder dat na aanpassing van de Schijndelseweg, de veiligheid wel beter zou zijn gegarandeerd, maar dat we nu geen extra kosten willen/kunnen maken om dit veiligheidsniveau nu te bereiken.

Als dat zo is dan neem je als bestuur een behoorlijk risico. Je onderkent dat het beter moet, maar omwille van kosten en tijd kan dit nu niet.

Als dat zo is dan moeten we daarmee niet tevreden zijn. Het maximale moet worden betracht om ook op dit moment te garanderen dat kinderen veilig het zwembad kunnen bereiken.'

De SP dringt aan op snelle maatregelen, voordat er ongelukken gebeuren. De fractie heeft gevraagd of er door een aantal praktische wijzigingen verbeteringen in de verkeerssituatie mogelijk zijn. Gedacht wordt dan aan maatregelen als het aanleggen van een zebrapad, extra strepen en borden, waarschuwingen en dergelijke.