SP positief over bomenbeleidsplan

16 augustus 2007

SP positief over bomenbeleidsplan

In de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Zaken stond afgelopen dinsdag het bomenbeleidsplan op de agenda. Dit plan regelt alles over het planten, het beheer en het kappen van bomen in Boxtel. De SP-fractie is positief over het plan.

De SP-fractie gaf aan dat het bomenbeleidsplan een belangrijk onderwerp is voor de SP. De afgelopen jaren kreeg de SP Hulpdienst al tientallen vragen over bomen in Boxtel. Fractievoorzitter Eric van den Broek daarover: ' Dat varieerde dan van overlast van bladeren en hetgeen dat uit de bomen valt, tot vermindering van lichtinval in woningen, tot wortelopgroei, tot plaatsen waar teveel of te weinig bomen zouden staan. Alle reden dus om daar een duidelijke beleidsregels over af te spreken en dit bomenbeleidsplan komt daar uitstekend aan tegemoet.'

Daarbij is het bomenbeleidsplan heel belangrijk voor het stimuleren van een groene omgeving met voldoende bomen in wijken en buurten. Eric van den Broek stelde daarover dat dit belangrijk is voor de mensen in Boxtel: ' Een groene omgeving is heel erg belangrijk voor de leefbaarheid van Boxtel. In die zin zit er natuurlijk ook een sociale dimensie aan dit plan. Een aantrekkelijke, groene omgeving maakt het ook aantrekkelijk voor mensen om elkaar in de buurten en wijken te ontmoeten. Op groene pleintjes, plekken en speelgelegenheden.'

Kritische kanttekeningen plaatste de SP bij de financiële onderbouwing van het plan en de communicatie naar burgers. Met betrekking tot de financiën heeft de SP voorgesteld om werk te combineren. Dus wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een nieuwbouwplan of een wegreconstructie al rekening houden met het aanplanten van bomen. Verantwoordelijk wethouder Van Erp deed in de commissievergadering daarover toezeggingen naar de SP.