200 handtekeningen op de weekmarkt tegen uitverkoop thuiszorg

17 september 2007

200 handtekeningen op de weekmarkt tegen uitverkoop thuiszorg

Drie SP-vrijwilligers hebben afgelopen vrijdag op de weekmarkt zo'n tweehonderd handtekeningen opgehaald tegen de uitverkoop van de thuiszorg. De actie maakte deel uit van de landelijke actie van het 'Comite Zorg Geen Markt', die vorige week al via deze website werd aangekondigd. De handtekeningen zullen door het SP Tweede Kamerlid Agnes Kant later in het najaar overhandigd worden aan de regering.

Mocht de SP nu wel weer op de markt staan, terwijl een paar weken geleden nog enkele vrijwilligers weggestuurd werden toen ze actievoerden tegen de verdere privatisering in de energiemarkt? Willem van Meurs ging hierover in discussie met de marktmeester.

Handtekeningenactie Uitverkoop thuiszorg

Handtekeningen ophalen mag wel, kaarten uitdelen niet

Wederom stelde de Gemeente bij monde van de dienstdoende marktmeester, dat er eigenlijk niet door politieke partijen op de weekmarkt gefolderd mag worden.

SP-bestuurslid Willem van Meurs ging al snel in discussie met de marktmeester over het folderen op de markt. Een paar weken geleden werden enkele folderende SP-vrijwilligers nog van de markt gestuurd, omdat ze geen vergunning hadden. Willem maakte de marktmeester duidelijk dat de SP dit al 25 jaar doet en nog nooit problemen heeft ondervonden. Het gaat hier om de vrijheid van meningsuiting en daar heb je geen vergunning voor nodig. Hij daagde de marktmeester uit om de artikelen in de marktverordening en de algemene politieverordening te laten zien op grond waarvan er niet gefolderd zou mogen worden op de weekmarkt.

Deze ging daar niet op in en begon toen met het verhaal dat er in het verleden afgesproken zou zijn (ongeschreven regel) dat politieke partijen niet mogen folderen op de weekmarkt. Een regel die niet bestaat en waar de SP nooit mee akkoord gegaan zou zijn. Daarop zei de marktmeester dat er wel handtekeningen opgehaald mogen worden, maar dat er geen kaarten of folders uitgedeeld mogen worden, omdat sommige mensen die op de grond gooien en dan zou het een rotzooitje worden. Een onzinnig argument, want bijna iedereen heeft een tas bij zich en stopt de folder daarin en als er toch nog folders op de grond terecht komen, worden ze door onze eigen vrijwilligers opgeruimd.

Er waren op de weekmarkt mensen die er nog over na wilden denken om een handtekening te zetten, maar die mochten we geen kaart geven, volgens de marktmeester. Dat hebben we natuurlijk wel gedaan.

Willem van Meurs: 'Het moet niet gekker worden, handtekeningen ophalen mag wel, een kaart of folder uitdelen mag niet. Waar is de gemeente mee bezig? En maar roepen dat politieke partijen meer naar de mensen toe moeten, dat de kloof tussen burger en bestuur kleiner moet worden en tegelijkertijd ons verbieden om op de weekmarkt folders uit te delen. We laten ons echter niet ringeloren en zullen regelmatig op de weekmarkt folders uit blijven delen.'

Voortgang actie Uitverkoop Thuiszorg

Handtekeningenactie Uitverkoop thuiszorg

De Thuiszorgactie gaat intussen gewoon door. Op de weekmarkt werden de eerste tweehonderd handtekeningen opgehaald en binnenkort zullen huis-aan-huis 12.000 actiekaarten worden verspreid. In de komende weken zal de SP ook nog diverse keren op drukke plaatsen in Boxtel aanwezig zijn om actiekaarten te verspreiden.