Pleidooi biomassacentrale

1 september 2007

Pleidooi biomassacentrale

In de raadsvergadering van afgelopen donderdag is gediscussieerd over het bomenbeleidsplan. De SP is groot voorstander van het plan en benadrukte vooral het belang dat bomen voor de leefbaarheid en het welbevinden van mensen heeft. De SP-fractie greep de discussie tevens aan om haar pleidooi voor de mogelijke komst van een biomassacentrale naar voren te brengen.

Een groene omgeving is heel erg belangrijk voor de leefbaarheid van Boxtel. In die zin zit er natuurlijk ook een belangrijke sociale dimensie aan dit plan. Door het aanwezige groen, en zeker als dit van voldoende kwaliteit is, wordt het welbevinden van mensen vergroot. Iets wat een positief effect heeft op o.a. de gezondheid. Een aantrekkelijke, groene omgeving maakt het ook aantrekkelijk voor mensen om elkaar in de buurten en wijken te ontmoeten. Op groene pleintjes, plekken en speelgelegenheden', zo verwoorde fractievoorzitter Eric van den Broek de al eerder naar voren gebrachte mening over het bomenbeleidsplan.

De fractievoorzitter bracht tevens nog een keer het idee over de mogelijkheid tot de komst van een zogenaamde biomassacentrale naar voren.

Eric van den Broek: '30.000 bomen onderhouden en af en toe vervangen is iets wat geld kost, veel geld.

Al eerder heeft onze fractie erop aangedrongen om te onderzoeken of het mogelijk is een eigen biomassacentrale te bouwen of te laten bouwen, waar wij als gemeente en ook particulieren hun snoeihout e.d. kunnen laten omzetten in duurzame energie. Die vervolgens lokaal aangewend wordt. Lukt ons dit, dan zorgen de bomen in Boxtel voor een extra dimensie in onze groene rijkdom.'

Verantwoordelijk wethouder Van Erp heeft toegezegd het voorstel te zullen bespreken in het College van B&W.