Verkeerssituatie Boxtel onder de loep

12 september 2007

Verkeerssituatie Boxtel onder de loep

Gisteren is in de commissie Ruimtelijke Zaken de totale verkeerssituatie weer eens onder de loep genomen. Na de jarenlange discussie over de sanering van alle spoorwegovergangen, komt de verkeersdiscussie met het door het College van B&W opgestelde Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) in een volgende fase.

Na jarenlang discussiëren, onderzoeken, plannen naar voren brengen, en ga zo maar door, zijn we weer helemaal terug bij af', zo verwoorde fractievoorzitter Eric van den Broek de mening van de SP. 'Oorspronkelijke posities lijken weer te worden ingenomen, bekende politieke wensen komen weer naar voren en de conclusie zal wederom zijn dat het verkeer in Boxtel politiek gevoelig ligt, waardoor besluitvorming niet over één nacht ijs zal gaan.'

Maar er is ten opzichte van de afgelopen jaren natuurlijk wel iets veranderd. Waar de verkeersinfrastructuur eerst werd gekoppeld aan de sanering van de spoorwegovergangen, daar heeft de overheid bij monde van CDA-Minister Eurlings nu besloten dat die noodzaak er niet meer is. De streefcijfers zijn gehaald en de geld kraan is dichtgedraaid.

'Voor Boxtel ligt er nu nog een nadrukkelijkere uitdaging om de verkeersinfrastructuur met een geheel eigen visie in te vullen', aldus Eric van den Broek.

In die plannen lijkt geen ruimte weggelegd voor de aanleg van een Noordelijke onsluitingsweg. Deze wens van een aantal politieke partijen wordt in het GVVP niet meer als uitgangspunt meegenomen.

Eric van den Broek gaf aan welke vraagtekens de SP eerder al bij zo'n ontsluitingsweg had: 'Met betrekking tot een Noordelijke ontsluitingsweg hebben wij als belangrijkste vraagtekens altijd de volgende punten genoemd: is er een groot maatschappelijk belang, kan het de toets van de provincie doorstaan, het is een gebied met hoge landschappelijke en natuurwaarden, wat kost zo’n weg in relatie tot de bijdrage die zo’n weg gaat hebben, medewerking Haaren, kan ontsluiting ook via de bestaande wegenstructuur worden georganiseerd, is de Keulsebaan adequaat en/of adequaat te maken om met name voor het vrachtverkeer de aantrekkelijke ontsluiting te vormen voor Ladonk en de Vorst? Met een weg die Sparrenrijk aantast zijn wij het in ieder geval niet eens en wij weten ons daarin gesteund door veel mensen in Boxtel, getuige ook de 3.000 handtekeningen die wij daarvoor hebben opgehaald.'

De SP'er zei het volgende over het niet als uitgangspunt meenemen van een volwaardige Noordelijke onsluitingsweg bij de verdere uitwerking van het GVVP: 'In de laatste cijfers wordt met de geprognosticeerde 1500 verkeersbewegingen op een volwaardige Noordelijke ontsluitingsweg wat ons betreft aangetoond dat er geen groot maatschappelijk belang is voor zo'n weg. Dat is een provinciale eis. Bovendien moet je dat afzetten tegen het feit dat Haaren niet meewerkt en de kosten van zo'n project die ruim 12 miljoen Euro bedraagt. Wij steunen daarom de mening van het College om dit uitgangspunt te parkeren bij de verdere uitwerking van het GVVP.'

SP-variant Noordelijke ontsluiting

In het verleden heeft de SP een eigen variant ingebracht voor een ontsluiting van Ladonk aan de Noordkant. Deze ging uit van een verkorte ontsluitingsweg in het verlengde van de Colenhoef, welke ter hoogte van de kapelweg zou kunnen aantakken op de bestaande wegenstructuur. Die variant zal nu in het GVVP nader worden onderzocht.

Eric van den Broek in de commissie Ruimtelijke Zaken over deze variant: 'Dat brengt ons wel op het punt van wat er dan wel mogelijk is. Wij vinden dat nog onvoldoende is onderzocht wat de mogelijkheden zijn van de Colenhoef, achter Kalksheuvel langs. Daar liggen ook allerlei moeilijkheden, met de mogelijke aantasting van een Bolle Akker, maar waarschijnlijk kan het maatschappelijk nut daar beter aangetoond worden. Verkeerstellingen geven aan dat we daar praten over ruim 4.000 verkeersbewegingen en we zouden daar te maken hebben met het verkeersluw maken van de Kalksheuvel.'

Wethouder Van den Oetelaar zag wel wat in de suggestie van de SP en gaat deze variant binnen het GVVP nader onderzoeken.