Politieke partijen moeten naar de mensen toe

25 oktober 2007

Politieke partijen moeten naar de mensen toe

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek heeft vorige week tijdens de Algemene Beschouwing benadrukt dat politieke partijen zelf een verantwoordelijkheid hebben om de kloof tussen Boxtelaren en de politiek te verkleinen.

Van den Broek gaf aan dat het vergaderen op het Gemeentehuis de kloof alleen maar groter maakt: 'Al die vergaderingen zijn de dood in de pot. Kijk maar eens hoeveel belangstellenden hier op de publieke tribune zitten, dat zijn er welgeteld drie.'

De Boxtelse SP-fractievoorzitter had ook kritiek op de dualisme-maatregelen die de afgelopen jaren vanuit de Gemeente zijn georganiseerd. Eric van den Broek daarover: 'Het dualisme, waar wij alktijd kritisch over waren, heeft vooral de vergaderfrequentie omhoog gestuwd. Taakgroepen, interne taakgroepen, werkgroepen van de Raad, themabijeenkomsten, allemaal prima. Maar daar breng je de politiek niet dichter mee naar de mensen. Politieke partijen moeten vooral zelf haar oor meer te luister leggen en dat wordt door die dualistische maatregelen zeker niet gestimuleerd.'

De SP heeft om die laatste reden gepleit voor evaluatie van alle georganiseerde dualisme-maatregelen. De fractie kreeg daarvoor instemming van veel andere fracties, zodat die evaluatie er wel zal komen.

Eric van den Broek relativeerde zijn kritische verhaal op een ludieke manier: 'Vanavond duurt de vergadering weer ver in de avond tot elf uur. Weer een avond niet op de straat, maar de SP is op elk uur van de dag actief. Morgen sta ik alweer om zeven uur aan de bedrijfspoort van de WSD. Ik heb echter een gruwelijke hekel aan vroeg opstaan en in het vervolg zou ik veel liever ingepland worden in de middag- en avondactiviteiten van onze afdeling.'