SP pleit voor toekomstvisie op ontwikkeling wijk Oost

17 oktober 2007

SP pleit voor toekomstvisie op ontwikkeling wijk Oost

De Boxtelse SP-fractie heeft gisteren in de Commissie Ruimtelijke Zaken de woonomgeving in bepaalde delen van wijk Oost op de politieke kaart gezet. Aan de orde was de begrotingsbehandeling onder meer op het gebied van wijken en wonen.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek sprak in de vergadering zijn zorg uit over ontwikkelingen in bepaalde gedeeltes van Oost: 'De herstructurering en revatilisering van Selissenwal is goed op schot. Dat is uitstekend, maar we moeten niet vergeten waarom die herstructurering nodig was. Die was nodig door de eenzijdige bebouwing en bewoning van de wijk. Die ontwikkelingen dreigen ook in bepaalde gedeeltes van Oost, zoals bij de Meierijstraat, Maaslandstraat, de pleintjes bij de Rots, maar ook de buurt nabij de Orlando di Lassostraat.'

De SP'er kreeg bijval van wethouder Van Erp, die de zorgen van de SP deelde.

Eric van den Broek was daarmee verguld: 'Regeren is vooruitzien en regeren begint met visie. En dat is wat wij vragen, visie. De betreffende buurten hebben te maken met eenzijdige bebouwing en ook bewoning. De vergrijzing speelt er en ook de verhoudingen allochtone/autochtone bewoners beginnen er onevenredig uit te zien. Daar moet de Gemeente nu iets mee, om over een aantal jaren weer niet achter de feiten aan te lopen. Het streven moet nog steeds zijn dat elke wijk een afspiegeling van de samenleving is.'

Wethouder Van Erp was het daarmee eens en neemt de inbreng van de SP mee naar het College. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek gaf aan het onderwerp ook in te zullen brengen in de begrotingsbehandeling van de Gemeenteraad.