Ambtelijke vragen over verkeerssituatie oversteek Huize Providentia/Liempdseweg

2 november 2007

Ambtelijke vragen over verkeerssituatie oversteek Huize Providentia/Liempdseweg

De raadsfractie van de SP heeft ambtelijke vragen gesteld over de gevaarlijk oversteek ter hoogte van Huize Providentia/Liempdseweg. De verkeerssituatie heeft daar al enkele keren geleid tot ongelukken en bijna-ongelukken.

De SP vraagt de Gemeente in de brief hoeveel ongelukken er op dat punt al hebben plaatsgevonden. Bij de SP-fractie zijn een aantal bijna-ongelukken bekend en de fractie heeft informatie gekregen dat er zeker twee ongelukken al hebben plaatsgevonden.

Raadslid Eric van den Broek over de verkeerssituatie: 'Vooral voor schoolgaande kinderen die 's middags naar Liempde terugfietsen is de oversteek bij Huize Providentia links af naar de Liempdseweg gevaarlijk. Dat komt omdat de weg daar smal is en automobilisten op de Eindhovenseweg zich op dat punt niet aan de 50 km snelheid houden (de flitskast staat een stukje verder) en te hard rijden, de kinderen met de fiets een haakse bocht van 90 graden moeten maken en achter over hun schouder moeten kijken.'

De SP is daarbij bang dat de Eindhovenseweg in de toekomst alleen nog maar drukker zal worden, waardoor er nog meer gevaarlijke situaties zullen ontstaan. 'Het wordt steeds drukker op de Eindhovenseweg en met het nieuwe plan Princenlant zal het alleen nog meer drukker worden. Vanaf vorig jaar zijn er volgens onze informatie 2 mensen aangereden en hebben ook een aantal bijna-ongelukken plaatsgevonden. Recent nog hebben wij contact gehad met een verontruste moeder wiens dochter geluk heeft gehad, omdat een auto op het laatste moment kon uitwijken', aldus Eric van den Broek.

De SP heeft gevraagd om de verkeerssituatie te onderzoeken en maatregelen te nemen om deze verkeersveilig te maken.

Brief aan gemeente betreffende verkeerssituatie Huize Providentia/Liempdseweg.