Boxtelse afvaardiging bezoekt SP-congres 'Fundamenten Versterken'

25 november 2007

Boxtelse afvaardiging bezoekt SP-congres 'Fundamenten Versterken'

Vijf Boxtelse afgevaardigden bezochten zaterdag het congres Fundamenten Versterken. Op het congres werd door de SP het organisatorische fundement gelegd voor het functioneren van de partij in de komende jaren.

Boxtelse afgevaardigden op het congresDe Boxtelse afgevaardigden op het congres

Maar liefst duizend afgevaardigden uit de afdelingen trokken naar de oude Van Nelle-fabriek in Rotterdam, om te debatteren over de congresstukken en de bijna 300 amendementen en moties. Het congres is het resultaat van een maandenlange voorbereiding waarbij alle SP-leden, op diverse manieren, hun zegje hebben kunnen doen.

Op het einde van de middag werden de congresstukken met een overgrote meerderheid aangenomen.

Jan Marijnissen werd opnieuw gekozen tot voorzitter. 'De SP is onbetwist de meest democratische partij van Nederland', zo begon Marijnissen zijn slottoespraak onder een ovationeel applaus van de afgevaardigden. 'Met deze besluiten is de SP er klaar voor om door te stomen naar regeringsdeelname aan een progressief Kabinet. We gaan alle progressieve partijen en organisaties vragen zich in te zetten voor een 25-puntenplan, waarmee Nederland kan kiezen voor progressief beleid', aldus de SP-partijleider.

Eerder heeft de PvdA een soortgelijke oproep al herhaaldelijk naast zich neergelegd. Nu de SP in alle opzichten de derde partij van Nederland is in grootte en in stemmen, hoopt de SP dat dit progressieve blok er toch gaat komen.

Weblog Ger Wouters: De fundamenten versterken.
Weblog Ger Woutres: Kritiek binnen de partij.
SP Landelijk: 15e SP-congres 2007: De fundamenten versterken.