Boxtelse fakkeloptocht tegen missie Uruzgan

3 november 2007

Boxtelse fakkeloptocht tegen missie Uruzgan

Enkele tientallen demonstranten liepen vrijdagavond mee in de fakkeloptocht tegen de militaire vechtmissie in Uruzgan. De fakkeloptocht was georganiseerd door de Boxtelse SP-afdeling. De door fakkels fraai verlichte stoet trok veel bekijks van het winkelende publiek.

Fakkeloptocht

De demonstranten werden om 19.30 uur op de Boxtelse markt welkom geheten door SP-voorzitter Wouter van der Staak. Vervolgens zette de stoet zich in beweging via de markt door het Boxtelse winkelcentrum.

De dichter Justus van Laake bracht onderweg op twee plaatsen een ontroerend gedicht ten gehore.

Justus van Laake draagt een gedicht voor.Justus van Laake draagt een gedicht voor.

Ook de Boxtelse wethouder Ger Wouters richtte kort het woord tot de demonstranten. Hij bracht de tekst van een protestlied uit het begin van de jaren zeventig in herinnering: 'War what is good for? Absolutely nothing. De enigen die baat hebben bij een oorlog, zijn de wapenhandelaren', aldus Ger Wouters.

SP-wethouder Ger Wouters spreekt de aanwezigen toe.SP-wethouder Ger Wouters spreekt de aanwezigen toe.

De fakkeloptocht werd voor het Gemeentehuis afgesloten met een minuut stilte.

Partijvoorzitter Wouter van der Staak sprak van een zeer geslaagd initiatief: 'Door het hele land vinden van dit soort avondwakes plaats en wij hopen echt dat die gaan leiden tot wat de meerderheid van de bevolking wil, namelijk stoppen met de militaire vechtmissie uit Uruzgan.

Van der Staak toonde zich wel teleurgesteld over het feit dat de Boxtelse GroenLinks-afdeling de plaatselijke acties tegen de missie in Uruzgan nog niet heeft ondersteund: 'Deze acties vloeien voort uit een landelijk initiatief van onder meer de SP en Groenlinks. Jammer dat we zowel bij de verspreiding van de actiekranten op straat en ook nu weer, geen enkele ondersteuning van GroenLinks-leden hebben gekregen. Dat had de boodschap nog sterker naar voren kunnen doen komen', aldus Wouter van der Staak na afloop van de avondwake.

Gedichten van Justus van Laake tijdens de fakkeloptocht.