SP in Boxtel de boer op voor popmuziek

14 december 2007

SP in Boxtel de boer op voor popmuziek

De Boxtelse SP-afdeling gaat in Boxtel actievoeren om Popmuziek meer onder de aandacht van de politiek te brengen. In 2006 diende de SP de Initiatiefnota Oorstrelend en Hartveroverend in. Even was er echt aandacht voor popmuziek in de Nederlandse politiek. De nota resulteerde in een Videoclipfonds en een aantal toezeggingen, maar echte spijkers met koppen wilde de meerderheid van de Kamer toen niet slaan. Via een handtekeningenactie probeert de SP popmuziek wederom onder de aandacht te krijgen. In Boxtel zullen handtekeningenlijsten worden verspreid en zullen SP’ers bij evenementen handtekeningen ophalen.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek over de handtekeningenactie: ‘We zijn nu één jaar en twee bewindslieden verder maar de nota is nog even actueel. Hoewel het op punten beter gaat met de pop in Nederland is de grote slag nog steeds niet geslagen. Talent genoeg, maar kansen te weinig.’

De SP vindt dat de overheid wel een handje mag helpen om die kansen te verbeteren. ‘Om onze eigen popcultuur te versterken, om Nederlands talent een kans te geven en om de economische positie van het Nederlandse product te verbeteren In Nederland loopt veel poptalent rond. Maar onze artiesten moeten roeien met de weinige riemen die ze hebben om aan de bak te komen’, aldus Eric van den Broek

Daarom wil de SP opnieuw aandacht vragen voor een betere positie voor Nederlandse popmuziek om te beginnen met de aangekondigde petitie. Minister Plasterk komt met een nieuw Kunstenplan, maar heeft weinig tot niets over voor de Nederlandse Popwereld. Dit terwijl een kleine investering niet alleen de Nederlandse Popcultuur krachtiger maakt, maar ook economisch voordelen biedt.

Daarom vraagt de SP de minister de volgende punten in zijn nota “Kunst van Leven” op te nemen:

• Er moet een nieuw fonds komen: Het Nederlands Popmuziek Fonds. Een fonds waar artiesten en bands voor zaken als productie, marketing, eindmix, etc. een bijdrage kunnen krijgen.

• Meer aandacht van Nederlandse pop op radio en TV is letterlijk broodnodig. Onbekend maakt onbemind. Het beste wat we voor de Nederlandse pop kunnen doen is haar laten horen. Dan vinden de luisteraars ook hun weg naar de podia wel. Op de commerciëlen hoeven we niet te rekenen, maar de publieke omroep kan zeker meer aandacht aan Nederlandse Popcultuur besteden. Laat de publieke omroep haar verantwoordelijkheid nemen en meer van ons onbekend talent laten horen. Aan de minister vragen we met de publieke omroep in overleg te treden hierover.

• Musicxport is een succesvol programma voor artiesten die de stap naar het buitenland willen maken. Vele artiesten hebben hierdoor succesvolle tournees kunnen doen en EZ noemde Musicxport een voorbeeld van Best Practice. Toch heeft de rijksoverheid de subsidie voor dit project stopgezet. De komende vier jaar moet Musicxport structureel gesubsidieerd worden. Dat kan in de nota “Kunst van Leven”.
Steun popmuziek

SP landelijk: Steun Nederlandse popmuziek.