Vragen SP-fractie over zorgcollectief minima

3 december 2007

Vragen SP-fractie over zorgcollectief minima

Naar aanleiding van berichtgeving in Brabants Dagblad dat minima in Tilburg in de problemen zijn gekomen door een foutieve uitvoer van het zorgcontract bij CZ, heeft de Boxtelse SP-fractie bij de Gemeente aan de bel getrokken.

In Boxtel wordt het collectieve zorgcontract uitgevoerd door CZ en VGZ.

Ongeveer 10 procent van de Tilburgse minima voor wie de goedkope collectieve zorgpremie is bedoeld, kwam in oktober in de problemen omdat de administratie van de gemeente en CZ niet op elkaar aansloten.

Een aantal minima die door onbetaalde rekeningen voor hun CZ-zorgverzekering de afgelopen twee jaar grote schulden hebben opgebouwd, krijgen in de Tilburgse situatie kwijtschelding van die kosten. De gemeente Tilburg stelt zich garant voor schulden boven 600 euro. CZ scheldt alle niet-betaalde premies van bedragen boven de 1200 euro kwijt.

Omdat we in Boxtel ook te maken hebben met CZ als verzekeraar van het zorgcollectief, hebben wij de volgende vragen aan de Gemeente voorgelegd:

1. Is de gemeente bekend met de problemen, zoals die zich in Tilburg hebben voorgedaan?

2. Sluit de administratie in Boxtel wel goed aan met de administratie van CZ? Zo ook richting VGZ.

3. Wanneer in Boxtel zich soortgelijke problemen voordoen als in Tilburg, bent u dan bereid soortgelijke afspraken te maken?