SP-fractie ondersteunt voorstel Seniorenraad: proef tijdelijke woonunits Mantelzorg

9 januari 2008

Deze week werd in de commissie Ruimtelijke Zaken gediscussieerd over de inwoningsnotitie. Dit beleidsstuk regelt vooral de mogelijkheden tot inwoning van familie in aanbouwen en aparte bebouwingen op percelen. De Boxtelse SP-fractie plaatste de discussie vooral in het licht van de mogelijkheden voor Mantelzorg en ongewenste ontwikkelingen in (extra) bebouwing op percelen. Een suggestie van de Seniorenraad sluit uitstekend aan op de ideeen van de SP.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek gaf aan zich in grote lijnen te kunnen vinden in de inhoud van de beleidsnotitie: 'Wij zijn het eens met de beleidsrichting, maar vinden dat er vooral meer ruimte gezocht moet worden in het kader van Mantelzorg. De Seniorenraad pleit voor het tijdelijk kunnen plaatsen van woonunits, om Mantelzorg te kunnen toestaan. Ons zou het wat waard zijn om zo'n proef te gaan opzetten.'

Bij zo'n proef komen ruimtelijke aspecten, zoals ongewenste bebouwing, niet in het geding, omdat de woonunits onmiskenbaar van tijdelijke aard zijn en beleid transparant kan worden uitgevoerd.

Eric van den Broek over het voorstel: 'De Seniorenraad heeft hiermee een prima suggestie gedaan, die bij wijze van experiment prima uitgevoerd zou kunnen worden.'

Een meerderheid van de fracties zag wel iets in de plannen van de Seniorenraad, zodat wethouder Van de Oetelaar toezegde om het voorstel mee te nemen in de verdere beleidsontwikkeling.