Met de SP in het College wordt Boxtel socialer: Klant tevreden over loket WegWijs en Sociale Zaken

29 februari 2008

In 2006 is de SP bestuurs- verantwoordelijkheid gaan dragen in het Boxtelse College van B&W. Sinds die tijd is er al heel veel bereikt, is Boxtel socialer geworden en gebeurt er veel op wijkniveau. Deze week verscheen een persbericht van de Gemeente Boxtel dat Boxtelse cliënten tevreden zijn over loket WegWijs en Sociale Zaken.

Eind 2007 is een klanttevredenheidsonderzoek gehouden bij Sociale Zaken. Klanten blijken heel tevreden over de dienstverlening van de loketten WegWijs in Haaren en Boxtel. Ook is men tevreden over de gemeente die de aanvragen beoordeelt. WegWijs krijgt een dikke 8. Het Cluster Zorg en Inkomen krijgt een 7,5 voor de afhandeling van de aanvragen voor minimaregelingen en voorzieningen uit de Wet maatschappelijke ondersteuning. De 10 cliënten, die een vragenlijst over aanvragen van een bijstandsuitkering hebben teruggestuurd, waarderen het Cluster Werk en Inkomen minder goed. Dit cluster gaat aan de slag met de gemaakte opmerkingen. De uitkomsten van het onderzoek worden dit jaar ook gebruikt bij de evaluatie over de samenwerking tussen Sociale Zaken van Boxtel en Haaren.

Vanaf juni 2006 werken de afdelingen Sociale Zaken van Boxtel en Haaren samen. In 2008 wordt gekeken hoe deze samenwerking bevalt en of die zal worden voortgezet. Hoe tevreden de cliënten van Sociale Zaken zijn, is één van de dingen die daarvoor belangrijk zijn. Eind 2007 is een klanttevredenheidsonderzoek gehouden onder vijf groepen klanten: bezoekers van WegWijs, gebruikers van een minimaregeling, cliënten die gebruik maken van de Wmo of een bijstandsuitkering en cliënten waarvan de uitkering is beëindigd omdat zij werk hebben gevonden.

Het onderzoek is nu afgerond. Daaruit blijkt dat men heel tevreden is over loket WegWijs. Cliënten vinden eer begrijpend oor voor hun problemen en worden deskundig en vriendelijk geholpen met een goede oplossing voor het probleem. Cliënten zijn tevreden over de gemeentelijke afdeling, die aanvragen voor minimaregelingen of Wmo-voorziening behandelt. Wel duurt de afhandeling voor minimaregelingen soms te lang. Een deel van de aanvragen kon in 2007 inderdaad niet binnen een redelijke termijn worden verstrekt. Oorzaken waren het veel te grote aantal aanvragen, waaronder aanvragen voor een nieuwe regeling voor hulp bij het huishouden, en het feit dat er heel veel aanvragen tegelijk binnenkwamen. Dat cliënten minder tevreden waren over de termijn van afhandeling is daarom terecht. In 2008 treft het college maatregelen om dit beter te doen.

Het Cluster Werk en Inkomen scoort laag in het klanttevredenheidsonderzoek. Door de lage respons, slechts 10 reacties, is het de vraag of dit een representatief beeld geeft van de mening van alle 300 cliënten van Sociale Zaken.
Het is ook niet vreemd dat dit cluster lager scoort dan de andere. De gemeente is kritisch in het beoordelen van een aanvraag om te voorkomen dat iemand een uitkering krijgt zonder er recht op te hebben. Dat is nodig om de bijstandswet juist uit te voeren. Daarnaast willen we dat onze cliënten zo snel mogelijk weer zelf in hun onderhoud kunnen voorzien. We stimuleren hen om weer aan het werk te gaan en helpen hen daarbij. Wensen van de klant over een baan, zijn echter niet altijd hetzelfde dan wat de gemeente voor ogen heeft.

Cliënten hebben aangegeven waar de dienstverlening van Sociale Zaken zich in kan verbeteren. Behalve de termijn, waarin aanvragen worden behandeld, wil men graag dat brieven, besluiten, publicatie en folders makkelijke leesbaar worden. Medewerkers die daarmee te maken hebben zullen binnenkort bijgeschoold worden.
Cliënten willen ook graag meer informatie over hoe een aanvraag zal worden afgehandeld. De gemeente zal in de toekomst gaan zorgen voor een ontvangstbevestiging. Als iemand een aanvraag heeft ingediend, krijgt hij een brief, waarin wordt uitgelegd hoe het verder gaat met de behandeling van de aanvraag.

Door deze maatregelen hoopt de gemeente de dienstverlening nog verder te verbeteren.

Weblog Ger Wouters: Klanten tevreden over WegWijs.