Ambtelijke vragen over verkeerssituatie De Hoeve

13 maart 2008

Ambtelijke vragen over verkeerssituatie De Hoeve

De SP-fractie heeft recentelijk een buurtenquête georganiseerd in wijk In Goede Aarde en naar aanleiding daarvan heeft de fractie diverse wijkbijeenkomsten georganiseerd. Bewoners vanuit wijk De Hoeve hebben naar aanleiding daarvan samen met de SP een aantal vragen geformuleerd over de verkeerssituatie. De SP-fractie heeft de vragen inmiddels voorgelegd aan de betreffende ambtelijke afdeling van de Gemeente.

Eerder stelde de SP ook al vragen aan het College van B&W over de verkeerssituatie. De SP-fractie is over de beantwoording door het College echter niet tevreden en zal nog deze week met een reactie komen.

Naar aanleiding van overleg met bewoners van De Hoeve zijn in ieder geval de navolgende vragen al gesteld:

Eindsituatie verkeersinrichting
1. is hiervan een eindplan in visuele vorm: plattegrond of simulatie zodat inzichtelijk wordt:
a. hoe snelverkeer, fietsverkeer en wandelaars (incl. gehandicapten) verwachten worden te 'stromen' door In Goede Aarde?
b. hoe deze stromen maximaal gescheiden blijven tbv veiligheid?
c. op welke wijze ontsluiting plaatsvindt via Einsteinstraat en Huijgensstraat, naar Schijndelse weg en anderszijds Munsel.
d. op welke wijze ontsluiting van Lasalle plaatsvindt, inclusief taxi's?
e. hoe gebiedsvreemd en doorgaand verkeer geweerd wordt en wat is sowieso de definitie daarvan?
2. Parkeren In Goede Aarde
a. waar parkeren gasten van bewoners met name in het weekend als het vol is? volle stoepen en straten maken passeren lastig.
b. beseft men dat op straat geparkeerde autos's de doorstroming beperken?

3. Tijdelijke situatie
a. hoe loopt aan - en afvoer van bouwverkeer aan de Munsel (nieuwbouw). Blijft dit zoveel mogelijk buiten de buurt (kortste route de wijk uit)?
b. hoe wordt veiligheid gegarandeerd?

4. NHTV rapport
a. wanneer de gemeente zoals gezegd het rapport onderschrijft dan komt er geen rotonde Schijndelseweg-Brederode-v.van Alphen terwijl deze wel gepland en/of begroot is en in recente mediaberichten is gecommuniceerd (reconstructie Schijndelseweg)?
b. is -in het algemeen- het rapport in overeenstemming met het bestemmingsplan en gemeentelijk beleid?
c. zijn er snelheidsmetingen uitgevoerd door NHTV? we vinden ze nergens terwijl de buurt wel beloofd is dat er snelheidsmetingen zouden komen.
d. waarom zijn bewoners niet geïnterviewd en niet meteen na verschijnen geïnformeerd over de resultaten, terwijl er meermaals om gevraagd is?
e. de wethouder (van Erp) wekt de indruk dat bewoners middels 'elkaar aanspreken' hardrijders tot de orde moeten roepen. Is het niet vreemd dat handhaving voor rekening van de burger komt?
f. worden fietsroutes planckpad-zwembad en brundtland straat - LaSalle -centrum niet als 'officiele' fietsroute gezien? Zijn wel ANWB routes?!

5. Vervolg
a. hoe worden bewoners geïnformeerd?
b. hoe kunnen bewoners oplossingen aandragen, waarmee iets GEDAAN wordt?
c. wie is aanspreekpunt bij gemeente en bij bewoners (platform?)

Adviesrapport Internationale Hogeschool Breda.

Beantwoording College van B&W In Goede Aarde.