Eindelijk erkenning voor wateroverlast Oost

12 maart 2008

Eindelijk erkenning voor wateroverlast Oost

In de commissie Ruimtelijke Zaken werd gisteren gediscussieerd over de plannen om de wateroverlast in Oost op te lossen. De SP gaf aan verheugd te zijn dat na tientallen jaren van overlast, nu eindelijk eens serieus werk wordt gemaakt van het oplossen van de problemen.

'Eindelijk erkenning van de problemen die al tientallen jaren door bewoners uit Oost naar voor zijn gebracht', aldus raadslid Eric van den Broek tijdens het debat in de commissie vergadering.

Van den Broek memoreerde in zijn bijdrage de vele acties die de SP in het verleden met bewoners heeft gevoerd om het probleem van de vochtoverlast aan te kaarten: 'In de voorbereiding op dit onderwerp ben ik nog eens de archieven van de SP Boxtel in gedoken en trof daar vanaf begin jaren tachtig talloze acties die we met bewoners hebben gevoerd over de vochtoverlast in de huizen en de kruipruimtes. Bewoners voelden zich toen al vaak niet serieus genomen, omdat ze met een kluitje in het riet werden gestuurd. Het ligt aan de ventilatie werd er dan gezegd of mensen zouden teveel kamerplanten hebben, waardoor het vochtig werd. En dat terwijl bewoners te maken hadden met de kwalijke gevolgen, waaronder gezondheidsklachten en verminderd woongenot.'

De SP vindt dat met de huidige plannen, de jarenlange problemen van bewoners eindelijk worden erkend en roept het College op tot voortvarendheid en snelle actie.

Het College gaat nu een actieplan uitwerken, met een aantal pilots die moeten aantonen of de voorgestelde oplossingsrichtingen in de praktijk werken. Daar wordt na de commissievergadering een voorstel van wijkorgaan Oost in meegenomen, waarin een drainagesysteem voor de vochtoverlast in kruipruimtes wordt uitgeprobeerd.

Eric van den Broek over de verdere planvorming: 'Nu de problemen van bewoners eindelijk serieus worden erkend, moet er ook snel actie worden ondernomen. Wellicht zullen wij in de raadsvergadering een motie indienen, waarin een uitspraak wordt gedaan over de voortvarendheid in de aanpak.'

Ook stond Van den Broek, net als de meeste andere partijen, sympathiek door het op de vergadering toegelichte voorstel van wijkorgaan Oost: 'Wat ons betreft wordt het voorstel van het wijkorgaan meegenomen als pilot bij het dit jaar op te stellen plan van aanpak.'

Wethouder Wim van Erp was het eens met de mening van de SP en een aantal andere partijen en gaf aan het raadsvoorstel nog te zullen aanpassen voor de raadsvergadering van 25 maart. In die vergadering zullen de plannen inzake de wateroverlast in wijk Oost worden vastgesteld.

Eindelijk aanpak wateroverlast in Oost.