MANIFESTATIE NEDERLAND BEKENT KLEUR: interview met Vincent Bijlo & Dolf Jansen

20 maart 2008

MANIFESTATIE NEDERLAND BEKENT KLEUR: interview met Vincent Bijlo & Dolf Jansen

Op 22 maart organiseert Nederland Bekend Kleur een manifestatie tegen racisme en voor solidariteit op de Dam in Amsterdam. De SP-afdeling Boxtel ondersteunt de initiatiefnemers van de manifestatie en roept iedereen op de manifestatie te bezoeken: ‘We kunnen niet langer stil blijven. In Nederland heerst een klimaat van angst en haat en een toename van racisme en islamofobie. Het is tijd om kleur te bekennen, nu het debat gedomineerd wordt door dagelijkse tirades tegen hele bevolkingsgroepen. Nu Geert Wilders Artikel 1 van de Grondwet wil afschaffen, omdat hij "wil discrimineren". De manifestatie vindt plaats aankomende zaterdag 22 maart 2008, van 13.00 tot 14.30 uur op de Dam in Amsterdam. Vooruitlopend daarop hieronder een interview met cabaretiers Vincent Bijlo en Dolf Jansen.

INTERVIEW MET VINCENT BIJLO EN DOLF JANSEN:

"Hoop dat manifestatie mensen aan het denken zet"

Er gaat duidelijk iets mis in Nederland. Althans, dat vindt cabaretier en schrijver Vincent Bijlo. Dat zou blijken uit reacties op zijn columns in het AD.

Zodra hij mild over moslims schrijft of bozig over Geert Wilders, krijgt hij mails. "Dan schrijven mensen me dat ze de Tweede Wereldoorlog nog hebben meegemaakt en dat 'nooit meer mag gebeuren'. 'Maar', voegen ze er dan aan toe: 'U begrijpt niet dat 'ze' alles overnemen'. 'Ze' zijn dan natuurlijk de moslims."

En dat is wat Bijlo stoort. Wilders zaait angst en zoekt zondebokken. Ook zijn collega-cabaretier, schrijver en radiomaker Dolf Jansen ergert zich. "Wilders roept de meest vreselijke racistische dingen. Maar de inhoudelijke discussie gaat hij uit de weg. Hij doet alsof hij het slachtoffer is. Zelfs een kersttoespraak van Hare Majesteit betrekt hij op zichzelf."

De twee cabaretiers zijn twee van de ruim vijftig Bekende Nederlanders (BN'ers) die de protestmanifestatie van stichting Nederland bekent Kleur zaterdag op de Dam in Amsterdam ondersteunen.

Wat beweegt een cabaretier om actie te voeren tegen een politicus? Werkt humor niet beter? "Wilders belachelijk maken is niet zo moeilijk. Alleen dat haar al - en dat kan ik niet eens zien", zegt de blinde Bijlo. "Maar inderdaad kijk je als cabaretier meestal zo onbevooroordeeld mogelijk tegen zaken aan. Je kunt niet altijd langs de zijlijn blijven staan, zeker nu niet. Ik hoop dat de manifestatie mensen aan het denken zet. Dat ze zich bewust worden van het mechanisme van haatzaaierij en oer-xenofobie. En dat de mensen die Wilders steunen de weinige hersenen die ze hebben toch gebruiken."

De grootste ergernis van beide cabaretiers is dat Wilders hele bevolkings- of geloofsgroepen buiten de samenleving plaatst. De discussie mist inhoud, vinden beiden. Bijlo: "Als ik het opneem voor moslims, word ik opeens op de gevaren van de radicale islam gewezen. Alsof ik dat ontken. Ik zeg alleen dat het bij 95 procent van de moslims om hele normale mensen gaat die gewoon een gezellig leventje willen."

Zaterdag 22 maart 2008
13.00 - 14.30 uur
Dam, Amsterdam

Website Nederland bekent kleur.