Met de SP in het College wordt Boxtel socialer: Mensen met een laag inkomen kunnen weer aanvragen indienen voor inkomensondersteuning

1 maart 2008

In 2006 is de SP bestuurs- verantwoordelijkheid gaan dragen in het Boxtelse College van B&W. Sinds die tijd is er al heel veel bereikt, is Boxtel socialer geworden en gebeurt er veel op wijkniveau. Deze week verscheen een persbericht van de Gemeente Boxtel geld klaar heeft liggen voor een extra steuntje in de rug voor mensen met een laag inkomen.

De gemeente heeft geld klaar liggen om mensen met een laag inkomen een steuntje in de rug te kunnen geven. Sociale Zaken heeft daarvoor een aantal regelingen waarmee zij hen kan ondersteunen. Elk jaar schrijft Sociale Zaken de cliënten aan, zodat zij een aanvraag kunnen doen voor de regelingen voor inkomensondersteuning. Vorige week zijn die brieven aan de mensen verstuurd. Er is extra personeel ingezet om straks alle aanvragen te kunnen behandelen. Sociale Zaken hoopt dat al deze mensen een beroep doen op de regelingen die op hen van toepassing zijn. Wie geen brief heeft gekregen en denkt in aanmerking te komen kan natuurlijk terecht bij Loket WegWijs. Laat het geld niet op de plank liggen!

Alle mensen die een bijstandsuitkering hebben én degenen, die in 2007 gebruik hebben gemaakt van een regeling voor inkomensondersteuning, hebben vorige week een brief gekregen van Sociale Zaken. Bij de brief zit een aanvraagformulier voor de gemeentelijke regelingen voor inkomensondersteuning. Daarmee kan met één formulier een aanvraag worden ingediend voor:

• bijzondere bijstand,
  • categoriale bijzondere bijstand voor chronisch zieken gehandicapten en 65+ers (CBB),
  • langdurigheidtoeslag
  • Welzijnsfonds

Bijzondere bijstand kan worden verleend voor allerlei bijzondere kosten die niet betaald kunnen worden uit het gewone inkomen. Dat kunnen medische kosten zijn, eigen bijdrages die betaald moeten worden voor bijvoorbeeld Thuiszorg, warme maaltijdvoorziening, sociale alarmering etc.

De CBB is een vaste bijdrage voor de extra kosten die mensen dikwijls maken in verband met hun leeftijd of handicap. Bijvoorbeeld het bloemetje voor de buurvrouw die hulp heeft verleend, de verwarming die net wat hoger staat, het lidmaatschap van de patiëntenvereniging e.d. De CBB geeft een vast bedrag per huishouden per jaar als vergoeding voor dergelijke kosten. In 2008 is dit bedrag € 211,23.

De langdurigheidtoeslag is een uitkering, afhankelijk van het huishoudtype, wanneer iemand al vijf jaar een inkomen op bijstandsniveau heeft.

Het Welzijnsfonds geeft een vergoeding voor de “leuke dingen in het leven”. Bijvoorbeeld het lidmaatschap van de sportclub, een abonnement op krant, telefoon (incl. gesprekskosten) internet, een dagje uit naar pretpark of museum, een bezoek aan bioscoop of theater, schoolreisjes, kinderkampen etc. De bijdrage in 2008 is maximaal € 152,25 per persoon. Als een gezinslid dat bedrag niet helemaal opmaakt, dan mag het restant door een ander gezinslid worden opgemaakt.

De gemeente wil graag dat mensen met een laag inkomen gebruik maken van deze regelingen. Daarom schrijft Sociale Zaken jaarlijks de mensen aan die al eerder gebruik maakten van de regelingen of die een bijstandsuitkering hebben. Heeft u geen brief gekregen en denkt u toch in aanmerking te kunnen komen? Dan kunt u het beste contact opnemen met Loket WegWijs. U vindt WegWijs op de vijfde etage van het Liduina. WegWijs is dagelijks geopend van 9.00u tot 12.30u en op maandag- en donderdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur. WegWijs is telefonisch bereikbaar op nummer 0411-634590.

Weblog Ger Wouters: Een laag inkomen? Laat geen geld op de plank liggen.
Website Gemeente Boxtel: Inkomensondersteuning aanvragen.