Boxtelaren tevreden over leefbaarheid

27 april 2008

Boxtelaren tevreden over leefbaarheid

Het leefbaarheidsonderzoek van de gemeente heeft uitgewezen dat de leefbaarheid in Boxtel op vrijwel alle punten hoger gewaardeerd wordt dan bij eerdere onderzoeken. De tevredenheid over bijvoorbeeld wonen is toegenomen, 73% vindt die uitstekend tot goed. In 1998 was dit 59%, in 2002 68%. Slechts 3,8% van de inwoners vindt de leefbaarheid matig en 0,7% vindt die slecht. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek is blij met deze stijgende lijn.

In totaal zijn in november 2007 1555 enquetes uitgezet. Van de aangeschreven personen heeft 50,5% het formulier ingevuld. Dat is een hoge respons en geeft aan dat veel mensen leefbaarheid een belangrijk thema vinden.

Positieve uitkomsten

• De tevredenheid over het zwembad is met 14% toegenomen, dit kan niet anders dan resultaat zijn van de opening van het nieuwe zwembad.
  • De tevredenheid over de woningen is toegenomen: hadden in 2002 nog meer dan 21% van de mensen verhuisplannen, nu zit dit onder de 10%.
  • De tevredenheid over het onderhoud door St.Joseph is met 15% toegenomen naar ruim 65%.
  • Er is een grotere tevredenheid over de buurt waar men woont, de veiligheid rond huis en bereikbaarheid van het onderwijs.
  • Er is in het algemeen minder overlast van buren, verkeer en hanggroepjongeren.
  • De gegevens tonen aan dat het gemeentelijk Wmo-plan prima op lijn zit.
  • Ruim 70% van de Boxtelse bevolking ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet.
  • En heel opvallend: voor het eerst krijgt het gemeentebestuur een echte voldoende, namelijk een 6,1. In 2002 was dit een 5,8 en in 1995 een 5,2.
  • Knelpunten
    Het meest genoemd worden: verkeersveiligheid, parkeren en criminaliteit. Hoewel criminaliteit in de beleving van respondenten wel is afgenomen: van 40 naar 34%. Uit de gegevens blijkt dat 26% van de mensen de laatste vijf jaar met enige vorm van criminaliteit in aanraking zijn geweest. Op het gebied van verkeer wordt met name de situatie in Munsel/In Goede Aarde veel genoemd.

Overeenkomsten SP enquete
    Opvallend is de overeenkomst tussen de uitkomsten van het leefbaarheidsonderzoek en de uitkomsten van de SP-enquete in Munsel, Selissen en In Goede Aarde. Ook daar was er tevredenheid over het wonen en de woonomgeving, maar ook veel kritiek met name over de verkeersveiligheid en het tekort aan parkeerplaatsen.

Beleid werpt vruchten af
    SP-fractievoorzitter Eric van den Broek over de uitkomsten van het leefbaarheidsonderzoek: "Als SP hebben we ons binnen het college van B&W en de gemeenteraad hard gemaakt voor meer samenwerking tussen gemeente, instanties en bewoners om de leefbaarheid te verbeteren. Dat werpt nu zijn vruchten af, maar de knelpunten moeten wat ons betreft nog aangepakt worden."

SP-enquête laat hoog woonplezier zien, maar er kan nog veel verbeterd worden in de wijken Munsel, Selissen en In Goede Aarde