Netwerk tegen armoede in Boxtel

9 april 2008

Netwerk tegen armoede in Boxtel

Woonstichting Sint Joseph, de Voedselbank, LETS ruilkring, FNV, Cliëntenraad Wet werk en bijstand, de Katholieke Bond voor Ouderen, Delta, Stichting Leergeld en uiteraard de Gemeente Boxtel. Allemaal waren ze er dinsdag bij. Zo’n twintig Boxtelse organisaties waren dinsdag aanwezig bij de ondertekening van een intentieverklaring armoedebestrijding in Boxtel.

Door dit netwerk wordt het gemakkelijker om armoede en haar gevolgen te bestrijden. Doel van het netwerk is dat ook mensen met een laag inkomen volop moeten kunnen deelnemen aan de samenleving. De samenwerking in het netwerk tegen armoede, werd bestendigd met de ondertekening van de intentieverklaring.

Hieronder de verklaring die is ondertekend:

Intentieverklaring armoedebestrijding Boxtelse samenwerking om armoede en als gevolg daarvan ontstane sociale uitsluiting tegen te gaan.
Vertegenwoordigers van de organisaties verklaren dat zij de intentie hebben de volgende activiteiten uit te voeren:

1. bij contacten met inwoners van Boxtel goed op te letten op de noden van mensen
  2. de signalen van armoede te proberen op te pakken en te bespreken met hen
  3. hierbij te wijzen op het feit dat er mogelijkheden zijn voor inkomensondersteuning
  4. de mensen bij de hand te nemen of anderszins door te leiden naar Loket Wegwijs, Liduina 35 Boxtel, tel 0311-634590
  5. de contactpersonen indien nodig een cursus te laten volgen waarmee vaardigheden worden getraind voor deze taken
  6. Nederland kent een goed voorzieningenniveau. In de basisbehoefte wordt voorzien door allerlei soorten uitkeringen. De gemeente Boxtel vult dit basisniveau aan met verschillende aanvullende gemeentelijke voorzieningen. Toch blijkt dat veel mensen er steeds meer moeite mee hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Steeds vaker komen gezinnen in de financiële problemen. Dat komt in heel Nederland voor en helaas dus ook in Boxtel.

Het gevolg is niet alleen dat deze mensen zich steeds minder kunnen permitteren, maar ook dat ze daardoor niet me4er als volwaardig burger kunnen deelnemen in de maatschappij. Sociale uitsluiting dreigt. Men is geen lid meer van verenigingen omdat men de kosten van het lidmaatschap of het drankje niet meer kunnen betalen. De kinderen verliezen contacten omdat ze niet beschikken over een computer of niet kunnen deelnemen aan activiteiten van school, vereniging of sportclub. Armoede is dus niet alleen een financieel probleem maar ook een sociaal probleem.

Helaas is de weg naar allerlei vormen van inkomensondersteuning niet voor iedereen in onze samenleving even duidelijk en gemakkelijk. We gaan er vaak van uit dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun leven en zij de weg zelfstandig kunnen vinden. Dat veel informatie bijna alleen nog langs digitale weg te vinden is, maakt het voor veel mensen niet gemakkelijker. Zij zijn veel meer aangewezen op persoonlijk contact, dat een helpende hand kan bieden.

Nog teveel mensen, ook in Boxtel, weten niet waar zij recht op kunnen hebben.

Teveel mensen in Boxtel weten wel dat zij recht kunnen hebben op inkomensondersteuning, maar kunnen niet de benodigde stappen zetten dit recht te gelde te maken.

Boxtelse organisaties en instellingen hebben contacten met mensen in onze samenleving. Zij zijn belangrijke sleutelfiguren. In hun contacten kunnen zij de problemen signaleren en kunnen zij bijdragen aan het oplossen ervan. Met het ondertekenen van deze intentieverklaring spreken zij uit dat zij erkennen dat er in Boxtel een armoedeproblematiek voorkomt en dat zij willen meehelpen bij de bestrijding van financiële en daaruit voortvloeiende sociale armoede.

Weblog Ger Wouters: Netwerk tegen armoede.
    Brabants Dagblad: Instellingen slaan handen ineen om armoede Boxtel te bestrijden.