Langdurigheidstoeslag

2 mei 2008

Langdurigheidstoeslag

Ook dit jaar kunnen mensen die al langere tijd een uitkering hebben op bijstandsniveau mogelijk in aanmerking komen voor een zogeheten langdurigheidstoeslag. De toeslag hangt af van de gezinssituatie. De toeslag kan een maal per jaar worden betaald. De SP heeft zich in het verleden sterk gemaakt voor een ruime uitvoering van de langdurigheidstoeslag.

De langdurigheidstoeslag is voor mensen tussen de 23 en 65 jaar, die de afgelopen 60 maanden van een inkomen op bijstandsniveau hebben geleefd. De mensen mogen in die periode geen of maar heel weinig inkomen uit werk of werkloosheidswet (WW) hebben gehad. Bovendien moet alles geprobeerd zijn om weer een baan te vinden. Ook als mensen een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebben gehad in de afgelopen 60 maanden, kunnen ze in aanmerking komen voor de toeslag. Dit kan alleen als het UWV heeft vastgesteld dat er geen mogelijkheden zijn om aan het werk te komen.

De toeslag bedraagt voor:
- alleenstaanden € 341,-
- alleenstaande ouders € 436,-
- gehuwden of samenwonenden € 486,-

De langdurigheidstoeslag kan worden aangevraagd bij Loket Wegwijs.