Voorkeursrecht gemeente moet leiden tot huurwoningen in Zonnegolven

30 mei 2008

Voorkeursrecht gemeente moet leiden tot huurwoningen in Zonnegolven

De gemeenteraad heeft op 28 mei besloten dat de gemeente de eerste voorkeur moet krijgen als er grond verkocht wordt. Dat is een machtsmiddel om de buurt Zonnegolven eindelijk te kunnen voltooien met een aantal sociale huurwoningen, zoals eerder door de gemeenteraad gewenst was.

De projectontwikkelaars willen alleen duurdere woningen bouwen waar ze meer winst uit kunnen halen. Wellicht leidt dit tot uiteindelijk tot een onteigeningsprocedure. De SP-fractie is verheugd dat de gemeenteraad voet bij stuk heeft gehouden en blijft kiezen voor meer huurwoningen in dit gebied.

Vlakbij de eind april geopende straat Morgenstond wil de gemeente sociale huurwoningen realiseren, overeenkomstig de wensen van de Woonvisie Boxtel. Probleem is echter dat de grond in het bezit is van anderen: diverse particulieren en enkele projectontwikkelaars en aannemers. Met name de projectontwikkelaars liggen dwars. Zij willen dure koopwoningen bouwen. Het nu ingestelde voorkeursrecht is een dwangmiddel om de onderhandelingen in het gebied weer op gang te krijgen. Hopelijk leidt dit tot het gewenste resultaat.

Onteigening?
Als dat niet lukt, kan de gemeente nog een onteigeningsprocedure starten. Maar dat is een moeilijk verhaal. In feite kan dat alleen als projectontwikkelaars hun verplichtingen niet na kunnen komen. En ze kunnen wel bouwen, alleen niet wat de gemeenteraad afgesproken heeft. Met name de SP heeft jarenlang gepleit voor meer betaalbare huurwoningen in de wijk In Goede Aarde.

EricSP-raadslid Eric van den Broek is tevreden over het instellen van het voorkeursrecht: 'Ik hoop dat de projectontwikkelaars nu sociale huurwoningen gaan bouwen, zodat de wijk In Goede Aarde wat evenwichtiger wordt in de verhouding koop- en huurwoningen.'