Voorstel SP-fractie voor realisering ontmoetingsplaatsen in wijken unaniem aangenomen door Gemeenteraad

28 mei 2008

In de Gemeenteraadsvergadering is gisteren een motie van de SP-fractie voor de realisatie van ontmoetingsplaatsen in Boxtel, unaniem aangenomen. De motie werd door fractievoorzitter Eric van den Broek ingediend naar aanleiding van de bespreking over het bestemmingsplan Princenlant.

Voorafgaand aan de bespreking van het bestemmingsplan had het wijkorgaan Oost een voorstel gepresenteerd voor de realisering van een ontmoetingsplaats voor ouderen in winkelcentrum Oost.

De SP-fractie vindt het voorstel van het wijkorgaan een sympathiek idee en plaatste het voorstel in de raadsvergadering in een bredere context. Fractievoorzitter Eric van den Broek over de inzet van de SP: 'In elke Boxtelse wijk is het bij inrichtingsplannen belangrijk om vooral te kijken naar een evenwichtige opbouw van de wijk, geen eenzijdigheid en voldoende voorzieningen. En dat voor iedereen, dus rijk en arm, allochtoon en autochtoon, valide en minder valide en jong en oud. We moeten ons daarbij vooral richten op het ontmoeten van mensen, daar moet het om gaan bij de leefbaarheid van wijken en buurten.'

De motie van de SP roept het Boxtelse College van B&W op om in heel Boxtel initiatieven te nemen om voldoende ontmoetingsplaatsen voor iedereen in te richten. Speciaal voor Oost wordt het College opgedragen om samen met het Wijkorgaan in overleg te gaan en binnen een jaar te komen met een plan van aanpak voor voldoende ontmoetingsplaatsen voor iedereen. Eric van den Broek stelde in het raadsdebat dat het hierbij belangrijk is om vooral ook te kijken naar de inpassing van bestemmingsplan Princenlant met de directe omgeving: 'Plan Princenlant dient te worden afgestemd met andere delen van Oost, zoals Hoogheem waar bijvoorbeeld al speelgelegenheden zijn, omgeving Meierijstraat en Maaslandstraat waar de Rots ook een ontmoetingspunt is, Kleine Beemd en omgeving en Oosterhof en omgeving. Dat geeft ook de mogelijkheid om te kijken naar de afstemming in voorzieningen. En het is belangrijk om het realiseren van ontmoetingsplekken verder te tillen, voor de hele wijk Oost, maar ook voor andere wijken.'

De voorstellen van de SP werden zeer positief ontvangen door de diverse raadsfracties. Ook wethouder Ger van den Oetelaar was positief over het initiatief: 'De brede insteek van de SP kan ik ondersteunen en uit een gesprek met de winkeliers in Oosterhof heb ik ook een positieve grondhouding geproefd om mee te denken in de realisering van een ontmoetingsplaats voor ouderen in Oosterhof.'

De motie van de SP past uitstekend in de reactie van de wethouder, sluit aan bij het voorstel van het wijkorgaan en past in gemeentelijk beleid. De motie werd dan ook unaniem aangenomen door de complete gemeenteraad.

Motie ontmoetingsplaatsen.