1,1 miljoen voor ecologische verbindingszones

18 juni 2008

1,1 miljoen voor ecologische verbindingszones

De gemeente Boxtel krijgt van de provincie ruim 1 miljoen euro voor de aanleg van ecologische verbindingszones. Dat zijn zones die natuurgebieden met elkaar verbinden. De provincie subsidieert de volledige kosten. Hierdoor wordt het Nationaal Landschap Het Groene Woud sterk verbeterd. En dat is in het belang van mens en natuur. De SP is verheugd over de grote provinciale subsidie.

Het gaat om het verbeteren van ecologische zones in natuurgebieden zoals de Kampina, Sparrenrijk, Velder en de Blauwhoefseloop. Het gaat in totaal om negen projecten. Met name door de aankoop van gronden hoopt de gemeente een ecologische verbindingszone aan te kunnen leggen tussen bosgebied Sparrenrijk en natuurreservaat Kampina. En ook bij de Blauwhoefseloop moeten gronden aangekocht worden.

Het provinciebestuur hecht grote waarde aan de aanleg van deze zones en heeft besloten deze voor de volle 100 procent te subsidiëren. Voorheen betaalde de provincie slechts voor de helft mee. Wethouder Ger van den Oetelaar laat nu snel bestekken maken, zodat de schop snel de grond in kan.

Goed voor mens en natuur
SP-raadslid Eric van den Broek is verheugd over de grote provinciale subsidie: ‘Hierdoor wordt Boxtel nog groener. Dat is goed voor de natuur, maar ook voor de mensen in onze gemeente. Onderzoek heeft immers aangetoond dat mensen gezonder en langer leven in een groene omgeving.’