Stapelen moet in huidige vorm blijven bestaan

16 juli 2008

Stapelen moet in huidige vorm blijven bestaan

In de laatste raadsvergadering voor het zomerreces is er in de Gemeenteraad gediscussieerd over de toekomst van Kasteel Stapelen. De SP-fractie riep op om Stapelen in de huidige vorm te laten voortbestaan.

De fractie van de VVD diende in de betreffende raadsvergadering een motie in, welke de Gemeente oproept om een mogelijke rol van projectontwikkelaars tegen te gaan en om met de paters die nu in Stapelen wonen te overleggen over de toekomst van Stapelen na hun vertrek.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek gaf aan de inhoud van de motie te kunnen onderschrijven, daar waar het betreft de toekomst van Stapelen, maar had wel enkele vraagtekens bij de motie: 'Dit is een rare motie om twee redenen. Ten eerste wordt er over het gebruik van Stapelen gesproken over de hoofden van de paters heen en zonder dat duidelijk is wanneer ze Stapelen niet meer zullen bewonen. En ten tweede is dit bij mijn weten de eerste keer dat de VVD-fractie met een voorstel komt om de rol van projectontwikkelaars terug te dringen. Het moet niet veel gekker worden, alleen al om die reden zouden wij de motie moeten steunen.'

Van den Broek vervolgde zijn betoog met te stellen dat het gedachtegoed van de motie hem wel aansprak: 'Uit de media hebben we al vernomen dat de paters er nog wel even zullen wonen en dat er nog paters uit en aantal missielanden zullen terugkeren. Maar wij begrijpen het pleidooi van de VVD en ook wij willen natuurlijk dat Stapelen in de huidige vorm blijft bestaan. Wij nemen aan dat dit ook de inzet van het College is.'

Verantwoordelijk wethouder Van den Oetelaar zegde in zijn reactie toe dat er momenteel al in de strekking van de motie gesprekken worden gevoerd met de paters en dat de inzet van de Gemeente uiteraard uitgaat van het behoud van Stapelen in de huidige vorm.