SP-voorstel aanpak laaggeletterdheid

4 september 2008

SP-voorstel aanpak laaggeletterdheid

De Boxtelse SP-fractie heeft ten behoeve van de raadsvergadering van dinsdag 9 september aanstaande een voorstel ingediend om laaggeletterdheid in Boxtel terug te dringen. De fractie stelt voor om de laaggeletterdheid in Boxtel de komende jaren met 60% terug te dringen. Dat betekent dat de Gemeente de aankomende jaren een aanpak dient te ontwikkelen om laaggeletterdheid op te sporen en zich ten doel stelt zo’n 1.800 Boxtelaren een taalcursus aan te gaan bieden.

Nederland telt ongeveer anderhalf miljoen volwassenen die moeite hebben met lezen, schrijven of rekenen. Onder deze groep bevinden zich circa 250.000 analfabeten. Deze mensen kunnen worden aangeduid als laaggeletterd. Het gaat om ongeveer dertien procent van de volwassen bevolking. Laaggeletterdheid komt voor bij allochtonen en autochtonen, bij jonge en oude mensen, bij mannen en vrouwen en bij werkenden en niet-werkenden. Dit maakt het onmogelijk om een eenduidige profielschets van ´een laaggeletterde´ te geven. Circa 6% van de beroepsbevolking is laaggeletterd. Afgezet tegen de Boxtelse situatie betekent dit dat naar schatting 3.000 Boxtelaren (13% van de volwassen Boxtelaren) laaggeletterd zijn en dat circa 900 mensen uit de Boxtelse beroepsbevolking laaggeletterd zijn.

Fractievoorzitter Eric van den Broek over het initiatief: ‘Mensen die laaggeletterd zijn, kunnen onvoldoende lezen en schrijven - en vaak ook onvoldoende rekenen - om volwaardig deel te kunnen nemen aan onze informatiemaatschappij. Ze hebben moeite om hun eigen doelen te realiseren en kunnen hun kennis- en vaardigheden niet zelfstandig verder ontwikkelen. Omdat laag- en ongeletterdheid nauwelijks publiekelijk wordt besproken, denken veel mensen dat zij de enigen zijn met het probleem. Dit werkt gevoelens van schaamte in de hand. Hierdoor verbergen velen deze achterstand. Dit draagt bij aan de instandhouding van het probleem. Wij roepen de Gemeente, maatschappelijke organisaties en Boxtelse werkgevers op om de problematiek gezamenlijk op te pakken door het organiseren van een bewustwordingscampagne en het organiseren van taalcursussen.’

In het voorstel van de SP wordt aan de Gemeenteraad gevraagd om de komende 7 jaar het initiatief te nemen, om taalcursussen te organiseren. Tevens doet de SP een appèl aan Boxtelse werkgevers om laaggeletterdheid vanuit het oogpunt van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op de agenda te zetten. Tenslotte roept de SP de Gemeente, maatschappelijke organisaties en de werkgevers op om gezamenlijk een bewustwordingscampagne op te zetten om laaggeletterdheid onder de aandacht te brengen en terug te dringen.

Het initiatief van de SP is tot stand gekomen na ruggespraak te hebben gehad met de Stichting Lezen en Schrijven. Stichting Lezen & Schrijven is een initiatief van H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden. De stichting is op 27 mei 2004 van start gegaan. De stichting wil aandacht vestigen op 1,5 miljoen Nederlanders, die niet volwaardig deelnemen aan de samenleving omdat zij problemen hebben met lezen en schrijven. Stichting Lezen & Schrijven wil dit probleem bespreekbaar maken en bijdragen aan oplossingen.

Fractievoorzitter Eric van den Broek vraagt ook juist nu in de raadsvergadering van 9 september aandacht voor de problematiek, omdat in die week van maandag 8 tot en met zaterdag 13 september, de Week van de Alfabetisering plaatsvindt.

‘Ook dit jaar staat alles in die week weer het teken van taal, lezen en schrijven. Dat is een ideaal moment voor de Gemeenteraad van Boxtel om te besluiten Laaggeletterdheid voortvarend op te gaan pakken’, aldus Eric van den Broek.

Meer informatie: Eric van den Broek, telefoon 06-53316731
Meer informatie over de Stichting Lezen & Schrijven via Website Stichting Lezen en Schrijven.

Motie SP aanpak Boxtelse laaggeletterdheid.