Boxtelse SP-fractie: duurzaam is sociaal

9 oktober 2008

Boxtelse SP-fractie: duurzaam is sociaal

Deze week werd in de Boxtelse gemeenteraad gedebatteerd over duurzaamheid. Aanleiding was de bespreking van het collegevoorstel 'Duurzame Ontwikkeling Boxtel 2008, 100 stappen in een sprong naar duurzaamheid', waarin 100 concrete voorstellen worden gedaan op gebied van duurzaam beleid.

De SP-fractie was vol lof over het stuk. In eerdere debatten over duurzaamheid heeft de fractie nooit onder stoelen of banken gestoken dat het huidige progressieve natuur- en milieubeleid, maar ook sociale en economische duurzaamheid, op een goede manier zijn verankerd in het Gemeentelijk beleid.

Fractievoorzitter Eric van den Broek daarover: 'Wij hebben altijd benadrukt dat dit een onderwerp betreft dat in alle beleidsvelden een integrale benadering dient te krijgen. Er dient een ideaal evenwicht gevonden worden tussen ecologie, economie en de menselijke maat. In de mening van de SP is dit in de afgelopen paar jaren ook zeker gelukt. In de uitvoering van beleid is er balans in deze drie onderdelen, waarbij het aspect leefbaarheid steeds voorop staat.'

Een aantal fracties vonden het voorstel teveel belicht vanuit de kant van natuur en milieu. De SP was het niet met die kritiek eens. Fractievoorzitter Eric van den Broek gaf aan dat duurzaam beleid per definitie ook sociaal beleid is en dat dit voorstel niet los te zien is van allerlei sociale initiatieven en sociaal beleid dat in Boxtel al handen en voeten krijgt.

'Sommige fracties stellen dat de meter te veel uitslaat naar groene duurzaamheid, en wij bestrijden dat ten zeerste. Wij hebben eerder ook al verwezen naar het onderzoek van Dr. Ing. Hiemstra, waarin hij duidelijk concludeert hoe zeer een groene omgeving bijdraagt aan de gezondheid en het geluk van mensen. Een groenere omgeving leidt tot schonere lucht, een betere gezondheid, een mooiere omgeving en meer mogelijkheden tot ontspanning en recreatie en er is dus een direct verband tussen rood en groen. Een groene omgeving is dus per definitie ook sociaal en versterkt de leefbaarheid, aldus Eric van den Broek.

Van den Broek verwees vervolgens ook naar tal van economische en sociale initiatieven die in Boxtel genomen zijn. De SP-fractievoorzitter zei daar het volgende over: 'Aan de profit-kant liggen er kansen te over op gebied van recreatie, tevreden wonen en consumeren, tevreden verblijven in het centrum en ga zo maar door. En met het ingezette beleid ten aanzien van het buitengebied en het centrum en met alle sociale initiatieven die door dit College reeds zijn ontplooid en staan te gebeuren, -denk aan de verruiming van het welzijnsfonds, het oprichten van het netwerk armoedebestrijding, de ruimhartige invoering van de WMO, betaalbare vakanties lage inkomens; verbetering procedure inkomensondersteuning; verbeterde service van Wegwijs; het teruggedrongen niet-gebruik van voorzieningen; en in dit verband moet ook zeker genoemd worden het ambitieuze speelruimteplan voor onze gemeente-, is het evenwicht in de drie P’s duidelijk gevonden.'

De SP had er daarom niet zo’n problemen mee dat de nadruk in deze nota ligt op de ecologie, omdat deze notitie niet los te zien is van allerlei ander strategisch beleid dat al tijden wordt uitgevoerd of in ontwikkeling is. Uiteindelijk is de duurzaamheidsnota met een ruime raadsmeerderheid aangenomen.